Министърът на икономиката: Ще имаме два нови завода за производство на високотехнологични, критични компоненти за коли

Булфото, архив
share

Очакванията са до края на годината средната стойност на инфлацията в България вече да е едноцифрена – между 8 и 9 на сто, въпреки че има и известни опасения за покачване на цените на енергийните ресурси, а към края на годината на месечна база инфлацията вече да е под 6 на сто.Това съобщи в интервю за БТА министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов.

Навлизането в България на очаквания свеж европейски финансов ресурс по забавените процедури по Плана за възстановяване и устойчивост и по Фонда за справедлив преход ще отключи нови инвестиции, ще подобри конкурентоспособността на бизнеса в страната, което ще е и стимул за предприемачите да отделят средства за по-високи заплати, каза икономическият министър.

Два инвестиционни проекта в сектор "Автомобилна индустрия" за над 100 млн. лева стартират този месец в районите на Стара Загора и Русе, където ще има два нови завода за производство на високотехнологични, критични компоненти за коли. Инвеститорите са холандска и германска компания, които ще вложат общо 120 млн. лв. (всеки по 60 млн. лв.) в новите производствени мощности в България. Очаква се двете компании да разкрият близо 700 нови работни места в Русе и Стара Загора.

Икономическият министър изтъкна, че за първите четири месеца на тази година има ръст от над 60 на сто на преките чуждестранни инвестиции в страната спрямо същия период на миналата година и се очаква до края на 2023 г. голяма част от проектите, по които досега Българската агенция за инвестиции е работила, да бъдат обявени и да стартират.

Започна строежът на българския завод за бронирани автомобили, предстои откриването на още два

Министърът заяви, че започва работа по създаването на ясна стратегия за развитието на индустриалните зони в България, базирана на регионален принцип. По думите му развитието трябва да е свързано с конкретни сектори и да е обвързано с очакванията на инвеститорите в тези сектори, както това се е случило с индустриалната зона "Доброславци", фокусирана върху автомобилната индустрия. Изграждането на зоните трябва да е обвързано и с осигуряването на подходяща инфраструктура и в частност на съоръжения за производство на зелена енергия, които да са близо до зоните.

Необходимо е също да се облекчат административните процедури, свързани с изграждането на инфраструктура за зоните, които трябва да се изграждат предварително и да бъдат подготвени според конкретните нужди на сектора и инвеститорите, каза министърът. Целта е да се съкрати времето за изпълнението на инвестиционните проекти – максимум до 6 месеца да се осигури възможност за начало на строителство по инвестиционния проект, който да може да бъде довършен в рамките на 24 месеца и инвеститорът да започне да плаща осигуровки и данъци в държавата. Сега процесът до началото на строителство по проекта отнема понякога и 3 години.

Икономическият министър разкри случаи на потресаваща корупция в ДКК

Министърът съобщи, че ще се подготвят плановете за развитие на зоните, управлявани от Националната компания "Индустриални зони", които към момента липсват. Акцент ще бъде поставен върху Северна България, където има потенциал за развитие на индустриални зони, като целта е да се помогне на региона да навакса икономическото си изоставане спрямо Южна България, каза министърът. Освен това, с предстоящото присъединяване на България към Шенген Северна България ще е сред основните бенефициенти на инвестиционни проекти, защото ще бъдат осигурени по-добри логистични връзки между Севера и Юга, добави икономическият министър. Според него тези зони биха могли да станат логистични или производствени хъбове в партньорство с ключовите ни партньори извън страната.

Водещи новини

Още новини