Санкция за столична болница след репортаж заради фиктивен прием на пациенти.
Преди месец зрителка сигнализира БТВ със съмнения, че лечебното заведение източва Здравната каса - нещо, в което тя лично е била въвлечена като пациент.
Миналото лято жена се обръща към хематолог в многопрофилната болницата "Света София" заради подути лимфни възли. Искат да я приемат за лечение, но след дълго чакане в стая заедно с друго момиче, от лечебното заведение ѝ казват да се прибере у дома.
“Момичета, ние ще ви пуснем, няма да седите тук тази вечер, но да знаете, че има проверка от НЗОК, затова приберете си раничките, за да изглежда все едно наистина сте в болницата". Минаха може би около 2 часа, идва същата сестра и казва: "В отделението сме приели двама – трима мъже, но те са си тръгнали и ако дойдат от Касата, леглата ще са им празни. Случайно да познавате мъже от квартала, които да дойдат да легнат, докато мине проверката, после ще си ходят?". И аз я питам, няма ли да ни правите изследвания, вливания? Тя каза: "Не знам, то няма свободни места и не знам къде да ви настаним“, разказва жената пред медията, която иска анонимността ѝ да бъде запазена.
Преди 2 месеца тя преглежда електронното си здравно досие и установява, че въпреки че е отпратена от болницата, по документи е хоспитализирана за 3 дни. За което лечебното заведение е получило 900 лева.
„Това е списъкът с изследванията, които би трябвало да ми бъдат направени, но абсолютно нищо не ми е правено освен взимането на кръв. Нито някой ме е търсил за изписване, нито за приемане“, коментира още тя.
Жената подава жалба до Здравната каса, а оттам започват проверка, която констатира нарушения.
“Данните за неосъществен реален болничен престой в лечебното заведение се потвърждават, тъй като през периода лицето е изпълнявало трудовите си задължения на работното си място. Констатиран е идентичен случай и с друго здравноосигурено лице в същото лечебно заведение”, посочват от НЗОК.
Заради отчетена, но неизвършена дейност договорът на болницата със Здравната каса ще бъде частично прекратен, а неправомерно получената сума следва да бъде възстановена.
В отговор от лечебното заведение казват, че обжалват решението и спорът е отнесен за разглеждане в съда.
„Налице са подписани лично от пациентката в оригинал седем медицински документа, свързани с хоспитализацията и обективиращи диагностиката и лечението на същата. Същественото е, че алгоритъмът на клиничната пътека е изпълнен и не е налице източване на Здравната каса“, коментират от „Света София“.
„Насърчаваме българите да проверяват здравните си досиета, защото една клинична пътека не е просто пътека, тя е диагноза“, посочва Александър Миланов от Национална пациентска организация.