През 2019 година станахме свидетели, както на трагедии в здравеопазването ни, като случая с малкия Алекс, така и на медицински постижения, при които бяха спасени човешки животи. Въпреки това се наблюдава спад на доверие към лекарите от страна на пациентите. Много от тях смятат, че болниците са се превърнали в търговски дружества, а лекарите в печалбари. Затова се питаме може ли да се възстанови доверието между лекари и пациенти и болно ли е здравеопазването ни?
За всички тези проблеми от Novini.bg разговаряме с Пенка Георгиева, която е председател на Пациентска организация "Заедно с теб".
Разрушено ли е доверието между пациенти и лекари? Изчезнало ли е милосърдието и състраданието в професията?
В сигналите, които получаваме в пациентска организация „Заедно с теб“ се вижда, една скъсана връзка между пациенти и лекари. За съжаление лекарите са обидени от агресивно отношение на пациенти или от критиките в социалните мрежи, а пациентите нямат достатъчно информация за това, че не всичко се покрива от НЗОК, т.е. има неща, които се доплаща, а пациентите считат, че всичко трябва да е безплатно, след като се осигуряват. Тоест има основен пакет, който се заплаща от Касата, докато има някои допълнителни неща, примерно медицински изделия, лекарства, изследвания, които не се заплащат. Другото което прави впечатление е, че ескалира напрежението във връзка със смъртта на 3-годишното дете преди две седмици. Много родители изведнъж започнаха да се оплакват от лошо отношение от страна на лекарите. Масови са и сигналите от родители на деца с увреждания. Тук не говорим за тези деца, които имат хрема или кашлица и минават през личния лекар и заминават, а говорим за родителите на деца с хронични заболявания. Много ги нагрубяват, много ги обиждат и аз все повече започвам да виждам една правота в родителите. Смятам, че това трябва да се спре.
Единственото решение, което аз виждам и с опита ми, който имам от много години, занимавайки се със здравеопазване, е това БЛС да направи една среща, да се съберем очи в очи гневните и огорчени родители и гневните и огорчени лекари. Да седнем и да изкажем своята агресия и своята болка едни на други и да се опитаме да намерим един път заедно напред, защото това не може да продължава. Ние сме на дъното в момента като отношения между пациенти и лекари. Ако не дай си Боже умре едно дете днес, това означава гражданска война. Аз съм убедена в това, че ще има саморазправа и от едната и от другата страна.
Това, което прави лошо впечатление във връзка с този смъртен случай е, че педиатрите, които са в публичното пространство, се капсуловаха и станаха агресивни към обществото. Обществото вече не може да търпи неуредици и неглижиране на проблемите, заражда се и агресия. Осъждаме, когато няма добър тон, но критиката е градивна. Ние приемаме, че трябва да има критика, без персонални обиди и груби думи. Но виждаме, че няма разбиране от страна на тези лекари-педиатри.
Има и много добри лекари, държа да подчертая и това, на които ние всекидневно изразяваме своята благодарност и се ползват с нашето доверие. Тоест не всички лекари трябва да бъдат поставяни под един знаменател. Много са състрадателните и много са милосърдните. Аз наблюдавам лекарите в „Пирогов“ колко са внимателни и колко са състрадателни. Родителите, които се оплакват застават с имената си затова, че са затруднявани доста често от определени лекари.
Редно ли е да се събира потребителска такса от децата, както предлагат педиатрите Време ли е държавата да се завърне в здравеопазването?
Хората не са съгласни да плащат потребителска такса от един лев на детето си, защото считат, че достатъчно средства получават общопрактикуващите лекари от НЗОК. Те получават т.нар капитация – това е една сума, която се дава, независимо дали пациентът посещава в кабинета личния си лекар или не. Всеки месец личният лекар получава тази сума.
Нашето контрапредложение към министъра на здравеопазването е да отпадне потребителската такса за всички пациенти. Такова чудо като тази потребителска такса никъде го няма – само в България. Това, което подочух от общопрактикуващи лекари, че било в целия ЕС, но това не е вярно. Аз лично съм проверила в Англия няма, във Франция няма, в Германия няма. Така че страните, в които няма потребителска такса са много повече в ЕС. Някъде може да има единична такса. Ние не сме съгласни, при положение, че сме здравно осигурени и децата са здравно осигурени, да плащаме потребителска такса.
Нова детска болница ще реши ли проблемите в педиатрията? Ще спрат ли родителите да се разкарват от една болница в друга?
Отидохме на дъното на здравеопазването. Напрежението все повече ще ескалира и ако държавата не застане на своите твърди позиции, не се справи с подкрепата на неправителствените организации и медиите за непопулярни мерки, защото те каквото и да се опитват да направят, винаги се явява някой лобист, който се противопоставя. Мисля, че единственият начин е държавата да поеме своята отговорност за своите граждани. Тук визирам и изграждането на национална детска болница, в която забелязваме лобистки интереси, които се опитват да спрат изграждането ѝ, при положение, че това е крайно належащо. Може би 3-годишният Александър нямаше да умре, ако беше приет още от сутринта в лечебно заведение, а не да бъде прехвърлян от болница в болница и да се вземат мерки, защото когато детето е станало много зле, то със сигурност лекарите са положили всички усилия и са се борили за неговия живот, но преди това, то е било прехвърляно от болница в болница, размотавано и това е забавило неговото лечение по всяка вероятност.
Прави ми впечатление за изграждането на националната детска болница, че позицията на Камарата на архитектите и всяка структура по някакъв начин се опитва да извлече дивиденти и част от тези милиони, които ще се отпуснат за изграждането. Аз мисля, че националната детска болница е крайно необходима и в никакъв случай не трябва да се бавим. За мен националната детска болница е организация на детското здравеопазване, защото в момента децата се лутат.
Георгиева даде пример с педиатричната болница в София, която спря да приема спешни пациенти заради липсата на анестизиолози. „Не може това да продължава повече и аз призовавам всички, които имат някакви лобистки интереси с оглед на получаване на хонорари от изграждането на болницата, да се обединят, да си преглътнат малко интересите, да се обединят в името на децата, за да може да се изгради максимално бързо“.
„Според твърдението на архитектите сградата може да бъде възстановена, бетонът е остатъчно добър. Има неща, които са увредени от времето, но според архитект Петкана Бакалова се касае за часовникарска работа. Значи могат да се възстановят и може максимално бързо да се построи детската болница. Мястото е добро в двора на Александровска болница, комуникативно е, има други клиники наблизо, ако се наложи да има допълнителни консултации или някаква друга помощ. В момента е дядовата ръкавичка в тази сграда, в която е педиатрията“, подчерта тя.
Нормализира ли се ситуацията, след като Фондът за лечение на деца в чужбина премина към Здравната каса?
Фондът за лечение на деца в чужбина премина на
Те нямаха административен капацитет в сградата. Бяха натрупали заявления и всичко това доведе до смъртта на едно дете – малката Мими, Така че дано тази смърт им е като обеца на ухото и да са си извадили поука от цялата ситуация. Надявам се да се справят вече и да няма повече проблеми с децата. Да, разбирам и се надявам, че няма да бъде ден до пладне и децата с онкологични заболявания ще получават максимално бързо лекарствата си. Има много други проблеми, така че ако администрацията на Касата не работи, а тя няма нужния капацитет, те ще ескалират пак рано или късно. Въпрос на време е и на обществен скандал.
По материала работиха Калина Атанасова и Мая Йорданова