Три партии, участнички в евровота, се оказват двойно облагодетелствани с пари от хазната. От една страна, те получават държавна субсидия, а от друга - и средства по т.нар. медийни пакети, въпреки че суми за реклама бяха предназначени само за формации без държавна субсидия, съобщава в. "Сега".
Скандалната несправедливост лъсна след признанието на лидера на "България без цензура" Николай Бареков, че плаща участията си в БНТ с държавен ваучер. ЦИК определи медиен пакет от 20 000 лв. за формацията, но от парите могат да се възползват и двата коалиционни партньора - ВМРО и ЗНС, които разполагат и със субсидия.
Целта на държавните пакети за реклама в медиите бе да се подпомогнат само партиите, които не получават субсидия, за да има равнопоставеност в представянето им. С коалиционния формат обаче този принцип се нарушава. Само за т.г. например ВМРО ще вземе от държавата 815 хил. лв. Финансите на ЗНС не са ясни, тъй като партията бе част от "Коалиция за България" на последния парламентарен вот и делът й от общата субсидия се определя по вътрешно споразумение.
В същото положение е и Движение "България на гражданите" на Меглена Кунева. Формацията, която е част от Реформаторския блок, получава годишна субсидия от 1.4 млн. лв. В същото време ще може да се възползва и от медийния пакет на коалицията в размер на 32 хил. лв.
Стойността на ваучерите за двете коалиции бе определена от ЦИК въз основа на проста аритметика. Според Изборния кодекс на коалициите се полагат 40 000 лв. за медийна реклама. Тази сума се дели на броя на съставляващите я партии и се отнема частта на онези, които получават и държавна субсидия. В платените публични изяви на двете коалиции обаче не се прави разграничение между субсидирани и несубсидирани участници и с държавните пари се рекламират всички.
Редът, по който партиите и коалициите се домогват до медийна помощ, бе определен от ЦИК. Говорителят на комисията Александър Андреев обясни, цитиран от "Сега", че ЦИК се е ръководила от логиката медийните пакети да се явяват своеобразна държавна субсидия и затова се прави аналогия с чл. 25, ал. 3 от Закона за политическите партии (ЗПП), който урежда разпределението на субсидията между участниците в коалиция, прескочила парламентарната бариера. В този текст се казва, че ако няма споразумение, парите се разпределят пропорционално на броя на народните представители на отделните партии.
За евровота 15 партии и коалиции и 3 инициативни комитета ще си разпределят общо 587 хил. лв. за медийни услуги. План-сметката на МС предвиждаше 2 млн. лв. за медийни пакети. За да се контролира изразходването на средствата, ЦИК ще превежда сумите направо на медиите, след като получи доказателства за извършената услуга.
Пакетът от 20 000 лв. за коалицията на Бареков е капка в морето на фона на скъпата кампания, която води. И досега лидерът на ББЦ не е дал убедителен отговор на въпроса с какви средства финансира скъпата си кампания. По негови признания само за предизборна реклама в двете големи телевизии - Би Ти Ви и Нова тв, коалицията е похарчила 600 000 лв., и то до 11 май. Отделно са разходите за реклама в останалите електронни и печатни медии, за предизборни мероприятия, офиси, рекламни материали и т.н.
Въпреки настойчивите опити на в. "Сега" да разсее неяснотите около финансовото му състояние, новият политик Бареков и досега не е предоставил информация откъде разполага с толкова средства, пише още изданието.
През март лидерът на ББЦ лично обяви, че е дарил на партията си, тогава все още сдружение, 480 хил. лв. Произходът на парите обаче така и не бе изяснен. Първоначално Бареков твърдеше, че средствата са от собствените му заплати като водещ и продуцент в ТВ7. Не стана ясно и кой плаща разноските за националното турне на журналиста и "България без цензура". Според разследване на в. "Капитал" само то е струвало над 800 хил. лв.
Опитите на "Сега" да получи официална информация за доходите на Бареков от НАП удариха на камък, тъй като срещу журналиста тече пълна данъчна ревизия по нареждане на прокуратурата, допълва още вестникът.
Противоречиви са обясненията на бившия тв водещ и за това кой плаща за многобройните му офиси в страната. Едната му версия бе, че се финансират от малки и средни фирми, а другата - че ги плаща от джоба си. Пак по собствените му изчисления само за офисите плащал 100 хил. лв. месечно.
Преди два дни Николай Бареков пак влезе в ролята на благодетел и раздаде по 500 лв. на най-пострадалите от урагана семейства в с. Чепинци и по 200 лв. на по-слабо засегнатите. Парите бяха оправдани като "лични средства".