Всеки 20-и избирател пуснал невалидна бюлетина

Въпреки скъпата кампания ЦИК не успя да обясни на хората как да действат при попълването на бюлетината, за да не стане невалидна. Скъпата разяснителна кампания на ЦИК, която трябваше да научи хората как да гласуват, не даде особен резултат, след като делът на недействителните бюлетини остава висок. Гласовете на 169 хиляди избиратели са били обявени за невалидни на отминалите парламентарни избори, съобщи говорителят на комисията Камелия Нейкова по БТВ.

Това е около 5% от общия брой пуснати бюлетини. Делът на невалидните гласове е по-голям, отколкото резултата на партията на Веселин Марешки "Воля" (145 637), която едва прехвърли 4-процентната бариера за влизане в парламента.

На вота за депутати през 2013 г. недействителните гласове бяха 90 хиляди, а през 2014 г. рязко скочиха на 218 хиляди. Единственото обяснение за негативната тенденция, което институциите досега са дали, е, че хората се затрудняват с интегралната бюлетина. Макар и по-нисък, сегашният им брой показва, че усилията на ЦИК да ограничи феномена не са били успешни. А разяснителната кампания, която възложи на частни фирми, излезе 112 хил. лв. Парите отидоха за аудио- и видеоклипове, както и за разпространяване на посланията на комисията в интернет медиите и социалните мрежи. Камелия Нейкова обаче определи кампанията на ЦИК като "добра".

В Изборния кодекс са записани много причини, поради които дадена бюлетина може да бъде отчетена като невалидна. Това става, ако не е по установения образец за съответния избирателен район или съдържа букви, цифри, символи и други знаци. Недействителен е вотът, ако избирателят не го е отбелязал с "X" или "V", или пък не е ползван син химикал. Отпада гласът, в който няма отбелязана политическа сила, или пък е попълнено повече от едно квадратче за гласуване и др.

Най-висок е броят на невалидните гласове в Пловдив-област - 10 345. Най-много от тях са пуснати за БСП - 574, следвани от ГЕРБ - 551, и ДПС - 108. Повечето обаче (8703) попадат в графата, където влизат празните бюлетини, онези, в които е задраскано повече от едно квадратче, или не може да се установи еднозначно вотът на избирателя. В Благоевградско имат 10 146 невалидни бюлетини, от които 495 са пуснати за ГЕРБ, а 405 за БСП. 8772 бюлетини не са отчетени за действителни по разнородни причини. Тройката райони с над 10 хиляди невалидни гласа завършва Бургас (10 203). И там водят същите политически сили, пише "Сега".

В една от секциите в родопското село Рибново, където ДПС и ДОСТ си дадоха люта среща, намерените в урната действителни гласове от 452 падат на 423. Не е ясно как се е получила разликата. В турския град Бурса пък са регистрирани много невалидни бюлетини - един път 121 за ДОСТ, и втори път 31 за ДПС.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Европредседателство 2018

още

Анкета

Правилно ли реагираха българските институции за скандалното изказване на турския външен министър?

Правилно ли реагираха българските институции за скандалното изказване на турския външен министър?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.