Дариткова: Бюджетът на НЗОК е бюджет на подменените обещания

share

Бюджетът на НЗОК в частта, която касае здравеопазването, по-специално НЗОК, е пряко отражение е актуалната действителност и унаследената действителност от предния мандат. На фона на социално-икономическата конюнктура ми е трудно да кажа дали е по-добър или по-лош, но при всички случаи ще се види усилието на съставителите му да е адекватен на сегашните условия.

Това каза депутатът от ДПС д-р Тунчер Кърджалиев в интервю за БНР. "Ако трябва да изтъкнем плюсове и минуси трябва да отбележим няколко неща. На първо място делът от БВП за здравеопазването е отново 4,3 % . Има едно номинално увеличение с 110 млн. лв. Освен това има увеличаване на заплащането в Спешната помощ, в Психиатрията. Отчетливо се вижда подпомагането на лечебни заведения в отдалечени райони, общинското здравеопазване. Има ръст на стандартите на детските ясли, кухни, на декларирането на този кабинет на подпомагането на училищните кабинети, а също така в няколко пера има номинално увеличение. Имам предвид приходната част на бюджета на НЗОК. Увеличението е с 113 млн. лв. в сравнение с 2013-а. Има резерв над 270 млн. лв. Също така перата, които засегнах – увеличаваме с 32 млн. лв. за лекарствените продукти, 4 млн. за медицински изделия, а също така и с близо 60 млн. лв. лекарствените препарати за онкологични болести", обясни още д-р Кърджалиев. "Не бива да очакваме чудеса в българското здравеопазване дори и да е перфектен бюджетът на НЗОК", каза още той.

Депутатът от ГЕРБ д-р Даниела Дариткова беше на коренно противоположното мнение и заяви: "Бюджетът на НЗОК е бюджет на подменените обещания, защото всички критики, които бяха отправени към нас като организиращи бюджета тази година, не са намерили решение в това, което виждаме като цифри и предложения. Аз дори не мога да разбера анализът на бюджета за миналата година дали не е дал отговор на управляващите да повтарят една и съща неистина, че бюджетът за последните 2 месеца е бил нулев, защото структурата на бюджета за миналата година и за тази година е една и съща, ако се погледне по параграфи. Тук обаче виждаме едно увеличение от 112 млн. , което не дава за изпълнителите на медицинска помощ и за пациентите, защото в това увеличение се включват 8 млн. лв. от разликите в потребителските такси на пенсионерите и 104 млн., които са оставени като резерв, даващ се под условие", каза тя.

"Всичките претенции на това управление, че ще върне обществения характер на НЗОК рухнаха с този бюджет и с още едно законово предложение, което трябва да се гледа днес. В този бюджет се вижда, че тези 104 млн. лв. ще се дадат на изпълнителите на медицинска помощ само след стратегия, изработена от министъра на здравеопазването и приета от Министерски съвет, т.е. Надзорният съвет на НЗОК няма никакво отношение към разпределението на тези средства. Кризата в болничната помощ не се решава, защото болничната помощ е с намалени средства в рамките на 200 млн. за следващия бюджет", допълни Дариткова.

От своя страна д-р Кърджалиев отговори, че причината да има такъв резерв е той да е основа за нова здравна реформа: "Тези 104 млн. лв. трябваше да изпълнят друг ангажимент, а именно поставяне на началото на демонополизацията на НЗОК, независимо в какъв аспект и в каква посока", каза той.

Водещи новини

Още новини