Днес в НДК вътрешният министър Младен Маринов откри конференция по пътна безопасност. На форума бяха представени новите мерки, които ще предприеме държавата срещу войната по пътищата. За целта ще бъде приета нова „Национална стратегия за безопасност на пътя 2020-2030“, предаде репортер на Novini.bg.
,,Държавните институции не са в състояние да намалят произшествията, ако са сами. Трябва да има участие и на гражданите, не само на институциите. Ние имаме и своите задължения като гражданско общество. Човешките грешки формират 96,5% от произшествията у нас, докато едва 0,5% вина имат състоянията на пътищата'', посочи вътрешният министър.
,,Агресивното поведение и шофиране на пътя подтиква и други да правят същото. Решаването на този проблем е зависим най-вече от човешкия фактор. Само ако работим заедно всички и прилагаме конкретни решения, можем да сме сигурни, че сме направили всичко по силите си'', каза още Маринов.
Той заяви, че от началото на годината при пътно-транспортни произшествия у нас са загинали 24 деца, което по думите му е един цял училищен клас.
,,Нашите усилия ще бъдат насочени към това загиналите по пътищата през 2020 година да не надвишават 383 души'', посочи в допълнение Маринов.
Транспортният министър Росен Желязков от своя страна обясни, че ведомството също ще предприеме по-строги мерки, за да гарантира пътната безопасност.
,,Изправени сме пред тъжна статистика, която освен цифри касае и много съдби. Общото убеждение е, че само съвместните координирани институции и общество могат да доведат до конкретни резултати. През 2011 година бе приета Национална стратегия за пътна безопасност, която е до 2020. Сега сме на прага на изготвянето на нова такава стратегия, която да обхване следващата декада'', каза Желязков.
,,Необходимо е по новата стратегия да се съобразим с основните фактори за пътна безопасност – техническа изправност на превозните средства, подготовка на водачите, добра пътна инфраструктура. В системата на транспортното министерство също се предвиждат мерки – ще бъдат скрепени както от широко обществено обсъждане, така и от ясно разпределяне на отговорностите'', добави министърът.
,,Контролът върху теоретичния изпит следва да бъде оптимизиран. Ще се избягва използването на фалшиви лични карти, като за целта ще си съдействаме със системата на МВР. По отношение върху контрола на практическия изпит предвиждаме закупуването на специализирани автомобили, оборудвани с технически средства, които да дават информация и за поведението на курсиста, и за поведението на инструктура. Също така изпитите на полигон ще бъдат възстановени. При теорията ще се намали броя на въпросите, като за сметка на това ще има видеоказуси'', посочи още Желязков.
,,Проблемът с техническата изправност също ще бъде част от мерките. Информационната система ще бъде подобрена за технически преглед между пунктовете и ДАИ. Освен това – налагаме контрол върху автосервизите, които вече трябва да дават минимум 6 месеца гаранция за извършените ремонти. Целта е да знаем какви ремонти са извършени, кога и от кои сервизи'', коментира министърът.
Накрая Росен Желязков обяви, че контролната дейност на пътя ще бъде прехвърлена от АПИ към МВР.
,,ПТП имат висока социално-икономическа цена. Трябва системен подход, взаимодействие между отделните институции'', поясни Малина Крумова, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството.
,,За нас основен приоритет е да въвеждаме по-строги правила върху контрола за транспортната инфраструктура. Ето защо бъдещата тол система е именно заради това – за да осигури по-голям финансов ресурс и респективно по-голяма безопасност на пътищата'', каза Крумова.
От МОН обясниха, че от тази година въвеждат допълнителни 56 часа в учебната програма, с които да учат децата на пътна безопасност, тъй като всяко едно дете трябва да е запознато с правилата на движение от най-ранна възраст. За целта от учебните заведения ще разчитат на специалисти от Пътна полиция, от Инстиута по пътна безопасност и на доброволци от БЧК.