Министър Вълчев категоричен: Нулева е възможността за нулева учебна година

share

Не можем да си позволим да затворим за месеци. Училищата бяха нарочени за идеалния виновник, защото втората вълна съвпадна със отварянето на училищата, но това не е доказано.

Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев в интервю за БНР.

Министър Вълчев с последна информация за промените в учебния процес заради коронакризата

"Нулева е възможността за нулева учебна година. Най-лесно се затварят училища, най-лесно ще се жертва образованието, но става въпрос и за ценностен избор", подчерта министър Вълчев. Той посочи изследвания, които показват, че малките деца са и по-малък разпространител на вируса: "Стойностите на заболелите ученици и децата в предучилищна възраст са над 12 пъти по-ниски от средните, но има подозрения, че боледуват безсимптомно и пренасят коронавируса".

Министър Вълчев подчерта, че заповедта за централизирано затваряне на училищата не е била правилна: "Получихме искания за отваряне на училища и за провеждане на учебни часове и практики, затова преминахме на диференциран подход". По думите на министъра на образованието има над 1250 училища, които не са се сблъсквали с коронавируса. Диференцираното вземане на решения е по-отговорното поведение, категоричен беше Красимир Вълчев и добави, че отговорността е и към бъдещето на децата, и към икономиката.

"По решения на областните и общинските щабове за борба с коронавируса 40% от учениците в момента са на обучение в електронна среда. По решение на училищата - около 4,5% от учениците са преминали на обучение в електронна среда, включително и 74 училища са преустановили присъствените занятия в начален етап", съобщи министърът. Според Вълчев има страхове и нагласата за дистанционно обучение е факт: "Апелирах към директорите, когато има страх да предложат да се мине в електронна среда. Въпросът е за колко време. Ако е до края на годината, означава да затворим едни деца за 7-8 месеца, да ги десоциализираме, обездвижим, да им причиним проблеми и  да намалим мотивацията им за учене".

Анкета: 47,4% от родителите са за присъствено обучение на учениците, 22,2% за онлайн класовете

Той беше категоричен, че изследвания показват, че много бързо се демотивират децата от ученето в електронна среда и се натрупва психическа бързо умора от стоенето пред устройствата. "Разумно е да се направи график до Коледа. Сега една-две седмици да остане тази обща забрана за учениците от 6-и до 12-и клас. Трябва да имаме редуване на дистанционно и присъствено обучение. Виждам, че много хора започнаха по-стриктно да спазват мерките, ако се подобрят стойностите на заболеваемостта, ще започнем редуването на паралелките. Повече трябва да учат присъствено 8-и клас, особено езиковите паралелки, 7-и клас - също", добави министърът. По думите му в месеците на сезонния грип - януари и февруари - отново ще трябва голям процент от системата на образованието да премине в електронна среда. Той подчерта, че ще бъдат обсъдени варианти за диференцирано отучване.

Министър Вълчев разкри, че в актуализацията на бюджета ва 2020 са предвидени средства за подпомагане на училищата и за противоепидемични средства: "С 12,5 милиона лева мислим да го направим". От януари 2021-ва година минималната заплата на асистент във висшите училища ще е 1300 лева, съобщи министърът на образованието.  Той допусна, че дилемата в БАН дали да увеличат заплатите на академиците и член-кореспондентите, или на младите учени - ще бъде решена в полза на първите.

Водещи новини

Още новини