КЗП: Препоръчителната цена на производителя не е задължителна за търговците на дребно

КЗП
share

В магазините стоките с посочена от производителя т.нар. „препоръчителна цена“ невинаги се продават на нея. Ако търговецът на дребно е поставил коректно информация за цената, на която той продава стоката в своя магазин, и същата тази цена бъде маркирана на касата, това няма да бъде нарушение, дори когато върху опаковката е посочена друга, препоръчителна цена от производителя. Но, когато на етикета на стоката има поставена една продажна цена, а после на касовия апарат се отчете друга, тогава нарушение категорично е налице. Това обясни председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред интернет радио Търговище, съобщиха от пресцентъра на КЗП.

В такива случаи потребителят може да се откаже от покупката или да получи обратно разликата в цената между реалната стойност, на която въпросната стока се продава, и това, което е отчетено на касовия апарат. 

Макар и по-трудно, подобен казус може да се реши и на по-късен етап, включително с намесата на контролния орган, ако потребителят пази касовата бележка.

„Ние изискваме от самия търговец информация за нивата на цените, на които той е продавал в определен период от време съответните стоки от асортимента в своя магазин. Така, че той няма как да се „измъкне“, защото е минало малко време. Все пак, моят съвет е хората да реагират колкото се може по-бързо, защото тогава – тръгвайки по „по-горещи следи“, ние можем да установим истинското нарушение и съответно – да наложим бързо санкцията, което от своя страна би трябвало да играе възпираща роля за търговците да не практикуват такъв тип нелоялно поведение“, каза още Маргаритов. 

Липсата на промоционални стоки е друг проблем, с който потребителите се сблъскват.

„Подозираме, че в определени случаи целта на някои търговци е следната. Те зареждат твърде малко наличности от широко рекламирани от тях стоки като много евтини за определен период от време. Когато Вие отидете в магазина, едно от най-нормалните неща – виждайки, че тази стока я няма – е да тръгнете да си купувате нещо друго, което съответно вече ще бъде и на друга цена, макар и да е подобно на това, което сте искали да си вземете с намаление“, коментира председателят на КЗП. 

„Съветът е да не бързаме с това потребителско решение, а да настояваме пред търговеца или да ни даде достатъчно ясен сигнал, че ще има заредени стоки от този тип и ще можем да се възползваме от условията на промоцията, или да ни посочи друг свой обект, в който би могло да бъде намерено търсеното от нас“, добави той. Ако нито едно от двете не се случи, е добре хората да информират контролния орган, за да се извърши проверка и да бъдат взети необходимите мерки. 

В последната година потребителите от региона на град Търговище са търсили КЗП предимно по повод закупени дефектни стоки, разминавания между обявените в търговски обекти цени и маркираните на касата, както и при липса на наличности на промоционални стоки в периоди на кампании за намаление и около празници, обобщи Димитър Маргаритов. 

„По всеки сигнал и жалба ние предприемаме проверка, която цели да установи какво е действителното положение. Ако е извършено нарушение от страна на търговеца спрямо потребителя, нашата Комисия налага санкции под формата на парични глоби“, обясни Маргаритов.

„Невинаги това е достатъчно за потребителя, който може да е претърпял и някои имуществени щети от ситуацията, в която е попаднал. Затова нашият стремеж винаги е – освен санкцията, като неизбежно наказание за нарушението, да помогнем на хората например, да получат обратно парите си за дефектна стока. Или да бъде организиран ремонт на тази стока за сметка на търговеца, когато това се случва в рамките на гаранционния срок. Да върнат парите на някой, който е платил повече, отколкото е пишело на щендера с цената на стоката. Да направим така, че търговецът да изпълни своите задължения, които има по закон, за да може потребителските права да бъдат гарантирани и хората – макар и да са имали някаква неблагополучна ситуация, в крайна сметка да имат усещането, че тя е разрешима и е разрешена по най-добрия за тях начин“, завърши Маргаритов. 

Водещи новини

Още новини