КЗП: Спазването на правилата е основна характеристика на коректния и лоялен пазар

Независимо че понякога асортиментът е богат и стоките са много, при пазаруването за Великден е добре потребителите да запомнят цените на 2-3-4 продукта, които са по-скъпи или с по-висок процент намаление и да проследят как се маркират на касата. Това препоръча председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

,,Ако при тях всичко е наред, тогава вероятността при всички останали продукти също всичко да е наред е по-голяма. Респективно – ако при някои от тях се получи разминаване, тогава трябва да се загледаме по-внимателно, да спрем процеса и да проследим всичко онова, което се случва'', посочи Маргаритов по "Дарик" радио.

Председателят на КЗП подчерта, че при проблем е важно да има реакция от страна на потребителите към търговеца, както и сигнал към контролния орган. Тогава инспекторите ще могат да се отзоват максимално бързо, да установят фактическата обстановка, както и да върви процесът по санкциониране. И най-важното – да се съдейства на потребителя да получи обратно парите си за неправомерно продаваната на различна от обявената цена стока или разликата между двете цени, ако все пак той държи да закупи стоката на обявената цена.

Разминаване между обявени и прилагани цени най-често се среща при промоции и кампании за намаления. То може да се дължи, както на умишлено поведение, така и на небрежност от страна на представители на търговеца. Има обаче случаи, в които въпросното нарушение се установява и в ежедневието.

,,Не бих казал, че това е някаква епидемия, но факт е, че потребителите се обръщат към нас с жалби и сигнали, след като в хода на пазаруването са установили, че избран от тях продукт с определена цена е бил таксуван с друга цена, обикновено по-висока. Ние се намесваме и нарушителят понася санкция'', отбеляза Маргаритов.

По думите му има две възможни хипотези.

,,В едната, когато очевидно става въпрос по-скоро за небрежност и за това, че в рамките на един огромен асортимент от стоки с различни цени и с различен процент намаление има един случай, говорим по-скоро за административно нарушение и санкционираме търговеца с глоба от 500 до 3000 лв. в зависимост от големината на търговския обект и от тежестта на нарушението. Когато обаче установим, че целта е била Вие да бъдете привлечен в даден търговски обект и после се оказва, че там е масова практика т.нар. намалени стоки да не са чак толкова намалени, тогава квалифицираме случая като нелоялна търговска практика и санкцията е доста по-сериозна – може да достигне до 30 000 лв.'', обясни председателят на КЗП.  

Според Димитър Маргаритов спазването на изискванията на законодателството по отношение обявяването цените на стоките в търговските обекти е основна характеристика на коректния и лоялен пазар.

,,Да знаеш какво си купуваш, колко плащаш за него – никой няма право да изкривява този принцип с анонсирането на фалшиви намаления или с подмяната на информацията, която касае цената на стоката. Това е принцип, който трябва да бъде следван неотлъчно. В този смисъл и нашата институция е призвана да отговаря за възстановяването на правото тогава, когато то е било нарушено'', каза още той. 

Коментари

  1. 2019.04.27 | 08:20

    една от излишните нищоправещи и шумовдигащи паразитни организации...

  1. 1

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Пазари

още

Анкета

Смятате ли, че НЕК носи отговорност за проблемите с тока за бизнеса?

Смятате ли, че НЕК носи отговорност за проблемите с тока за бизнеса?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.