-
17 април 2019 10:04
- 198
- 0
Потребителската култура на българина еволюира. Хората стават по-активни и са склонни да реагират тогава, когато усетят, че има някакъв проблем. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването „Коментарът“ по Телевизия Шумен, съобщиха от пресцентъра на КЗП.
Запазва се тенденцията за ръст на жалбите в КЗП. Годишно над 20 000 граждани търсят съдействието на контролния орган или консултация по различни въпроси, което е с 10-15% повече в сравнение с преди 4-5 години. В около 2/3 от случаите жалбите са основателни и се стига до санкциониране на търговеца.
Председателят на КЗП подчерта, че при възникването на проблем с покупка е важно потребителите да бъдат активни по две основни причини.
„Реакцията навреме може да им спести разходи, но и да подейства възпитаващо на останалите в този процес – не само на търговците, но и на институциите. Защото институциите също стават по-отговорни и по-анагажирани, когато установят, че хората имат активна гражданска позиция“, каза той.
Маргаритов напомни, че при спорове с онлайн търговци от Европейския съюз, безплатна помощ оказва функциониращият към КЗП Европейски потребителски център. "Когато става въпрос за трансгранични проблеми, които не са на територията на ЕС, би могло да е по-трудно. Но вече и в рамките на ООН се появяват все повече привизи и то съвсем конкретни за обмен на данни между националните органи за контрол на пазара, което би позволило във всяка една държава – независимо дали е членка на ЕС, ООН и т.н., да бъдат предприети действия спрямо търговец, който е предизвикал проблем с потребител от друга държава“, посочи председателят на КЗП.
Той изказа предположение, че предстои задълбочаване на сътрудничеството между националните органи, което ще позволи всеки от тях да работи и по решаването на трансгранични потребителски проблеми.
Потребителите е полезно да бъдат информирани, както за своите права, така и за условията преди всяка покупка, но също и за начините, по които могат да се решат възникнали спорове.
Например, помирителните комисии. „Ние апелираме да не се търси винаги съда – губи се време, в един момент наистина има решение, но то е в полза на една от страните, другата ще остане недоволна. При доброволното решаване на потребителски спорове чрез помирителни комисии се търси начин да се постигне споразумение, което да удовлетворява и двете страни. Разбира се, всеки би направил малък компромис в името на това да бъде доволен от крайното решение“, добави Маргаритов.
Има случаи, в които обаче намесата на съда е наложителна – както при спорове между потребители и търговци, така и в случаите, в които търговци обжалват издадени от контролния орган актове за нарушения или наказателни постановления за санкции.
„В над 50% от случаите съдът потвърждава това, което ние сме приели за вярно“, отбелза Маргаритов. Той даде за пример с калкулирани от телекомуникационните оператори непоискани услуги в сметките, липсващи наличности от промоционални стоки в търговската мрежа и др. „Ние не се притесняваме от това, че има обжалване. По-скоро във времето има известно отлагане на крайните решения, но пък най-важното в случая е правилното решение – това, което е в полза на потребителите.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП и БАБХ с ценни съвети за какво да внимаваме по празниците
16 април 201907:30
КЗП: Потребителите допринасят за ограничаването на нелоялните търговски практики
13 април 201909:52
Димитър Маргаритов: Вече половината от жалбите в КЗП постъпват по електронен път
01 април 201912:11
КЗП: Онлайн търговията ще продължи да бъде най-бързо развиващият се сектор и в следващите периоди
29 март 201912:33
КЗП: Рискове на пазара винаги ще има, но институциите ще могат да ги преодоляват с адекватно и навременно противодействие
20 март 201910:28
Димитър Маргаритов: Договор сключен по телефона, без подпис на клиента, не е валиден
18 февруари 201907:50
Шефът на КЗП: Ще има санкции за тези, които са нарушили закона при двойния стандарт при храните
14 май 201918:40
КЗП: Стартираме проект за установяване на двоен стандарт при храните в ЕС на експертно ниво
14 май 201913:36
КЗП: Препоръчителната цена на производителя не е задължителна за търговците на дребно
03 май 201911:16
Много голове и големи изненади в Шампионската лига
Милан също разби Реал Мадрид на “Бернабеу”
Чаби Алонсо не успя да спре перфектния ход на Ливърпул в ШЛ, Диас с хеттрик срещу Байер
Спортинг шокира Ман Сити в изпращането на Аморим
Ювентус изпусна Лил и си тръгна само с точка от Франция
Илиан Илиев обяви списъка с национали - Дюлгеров отпадна, но дебютант попадна в него
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Божидар Божанов: ГЕРБ само се карат от екрана и не инициират разговори
05 ноември 202420:50
Местните структури на "ДПС-Ново начало" към Кирил Петков: Ние не сме фантоми! Готови сме да дойдем в София, за да ни видите
05 ноември 202421:59
Елена Йончева за санитарния кордон около Пеевски: Да не взривим България
05 ноември 202419:29
РИК - Бургас: Технически проблем е причина за липсата на видеонаблюдение в изборна секция в с. Проход
05 ноември 202422:27
Протест "#Кой прегрупира главните прокурори" пред Съдебната палата
05 ноември 202419:08
Затворник избяга от болницата "Св. Георги" в Пловдив, издирват го
05 ноември 202421:50
Джорджия съобщи за руски бомбени заплахи към няколко изборни секции
05 ноември 202422:12
Изборите в САЩ: Харис срещу Тръмп
05 ноември 202421:05
Нетаняху отстрани от длъжност министъра на отбраната Йоав Галант
05 ноември 202420:46