-
29 юни 2021 14:28
- 7066
- 40
Идеята на тол системата беше 50% от приходите да отиват за рехабилитация на пътна инфраструктура, а другите 50% да отиват за строителство на такава. Бяха отделени огромни средства, които бяха оправдани с бъдещи огромни приходи. А в момента тол системата не надхвърля собствената си издръжка. Това каза на пресконференция служебният зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов, предаде репортер на Novini.bg.
Според данните от проверката на тол системата имаме договор за проектиране между Агенция "Пътна инфраструктура" и "Кап трафик солюшънс" през 2018 г. Предметът на договора е събиране на такси от републиканската пътна мрежа. Седем месеца след сключване на договора е включено допълнително споразумение, с което двете страни приемат промени в начина на плащане, сроковете и техническото изпълнение на договора, като финансовите параметри не се променят. Има и съпътстващ доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция по този случай. Договорът е на стойност около 180 млн. лева. За 2019 г., събирайки от една позиция, само от електронни винетки, сме събрали 392 млн. лева. За 2020 г., вече имайки три позиции - електронни винетки, маршрутни карти и тол декларации, сме събрали с 600 000 лева по-малко от 2019 г. когато имаме една позиция. През 2021 г до май месец сме събрали 205 млн. лева - със 185 млн. лева по-малко спрямо прихода 2019 г. До края на тази година трябва да съберем 185 млн. лева, за да стигнем нулата и да кажем, че тази система се самоиздържа. Пожелателният приход, който слушаме от предишни правителства - 1,3 млрд. лева на година, е доста далече от тези данни, заяви Христов.
Той отбеляза, че след проверка от 212 камери до 3 тона и половина функционират между 30 и 70 камери. Контролни точки - 117 за над 3 тона и половина. От тях реално функционират между 10 – 30 броя. Причината е, че изпълнителят е трябвало да разработи софтуер, който да се самообучава и да обработва тези контролни точки. В случая той не се прави и те се обработват ръчно, съответно хората не смогват да обработят всички данни от тол системата и тези камери не функционират в пълен размер, каза зам.-регионалният министър.
Нещо скандално, на което се натъкнахме, е, че центровете за данни и контролните точки са на приблизителна стойност 100 млн. лева, а нямат застраховка. Необработените нарушения за година назад са около 200 000, на приблизителна стойност 70 млн. лева. Толкова сме загубили през последната година от тол управлението от необработени нарушения. Това не е нормално, това не е нормално функционираща структура, обяви Захари Христов.
Трябва да се извършат допълнителни проверки дали Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) има резервни части да поддържа тол системата. В процеса на договора за изграждане са възникнали и нови 27 договора, които са на стойност над 100 хиляди лева. Следва да се обърне много сериозно внимание на тол управленето, защото няма звено, което да контролира изпълнението на всички тези договори, заяви зам.-регионалният министър.
Той обърна внимание, че АПИ има договор с национални доставчици на услуги, които от името на АПИ събират всички тези такси. От едната страна аз като гражданин плащам два пъти една винетка, националният доставчик на услуги приема тези две плащания. АПИ възстановява на гражданина едното плащане, но националният доставчик на услуги фактурира и двете плащания и си получава комисионната за тях - до 7% на всяко плащане. С транспортните фирми и тежкотоварните камиони е същото положението. Те ползват 50% отстъпка. Камионите, които са на алтернативно гориво, им се плащат 50% от направените разходи в тол системата, т.е. за тол карти и джипиес устройства. Една фирма предплащайки 1 милион лева за хикс на брой камиони, 500 хиляди лева са използвали и другите 500 хиляди АПИ ще им възстанови. Националният доставчик на услуги получава своята комисионна на база на този 1 млн. Следователно няма връзка между АПИ и националните доставчици на услуги и тези плащания минават безконтролно. Тук става въпрос за милиони загуби, обясни Христов.
Той коментира и втория договор, който е за мониторинг и поддръжка на тол системата. Там се натъкнахме на следното. Възложителят в лицето на АПИ е длъжен да предоставя резервни части. Договорът е за пет години на стойност 141 милиона, което като изчислихме прави около 2 милиона на месец, които АПИ плаща на "Капш" и се оказа, че ги плаща единствено за софтуерна поддръжка. Физическата поддържка, резервните части по тол системата са абсолютен ангажимент на АПИ. Трябва да се извършват допълнителни проверки въобще има ли резервни части АПИ да поддържа тол системата или отново този въпрос е оставен нерешен, каза зам.-министърът.
Въпросите защо приходите са такива са към предишното правителство. Ние имаме за задача да подобрим приходите, да стегнем системата, за да работи в нормален темп, коментира Христов.
Елиминирана е оптика на повечето ГКПП-та, с което те губят свързаност с тол системата и ползват услугите на мобилен мрежов оператор, който не може да се сравнява като сигурност с оптичния кабел. Има и договор, който е за разширяване на информационната достъпност и интеграция с партньорските правоприлагащи институции в България МВР, НАП и Агенция "Митници". Липсва налична информация кой официално ръководи този договор, каква кореспонденция е водена, изпълнен ли е договорът. Успяхме да разберем, че е на стойност 1.4 млн. и трябва да бъде завършен за четиридесет дни. Което е само по себе си притеснително, заяви Захари Христов.
Световната банка, когато проектира и изгражда тол системата, дава своето становище, че за да бъде печеливша тол системата и за да доведе до резултатите, които искаме, трябва да бъде в обхват поне 16 хиляди километра. Ние с постановление на Министерски съвет през 2019 година намаляваме обхвата на 3115 км и три пъти намаляваме цените на тол таксите. В становище на Световната банка се казва, че цялата тол система трябва да бъде от край до край с оптична свързаност. А с едно становище на български консултанти са елиминирани 200 км оптика на повечето гранично-пропускателни пунктове, с което те губят оптичната свързаност с тол системата и ползват услугите на мобилен мрежов оператор, който не може да се сравнява като сигурност с оптичния кабел, добави зам.-регионалният министър.
Един от основните проблеми на тол системата е политическорто решение за таксовата политика, посочи служебният зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов. Този, който основно разрушава пътищата – камионите, не плаща достатъчно за тях. От това страдат всички. Трябва да има някаква справедливост, да се направи така, че да възтържествува справедливостта. Системата трябва да се промени така, че таксуването да стане адекватно, подчерта Анастасов.
Последвайте канала на
Свързани новини
Министър Комитова обсъди работата на тол системата с представители на фирмата, която я поддържа
10 юни 202117:15
Предлагат тол системата да следи и за застраховка "Гражданска отговорност"
23 юни 202011:31
Работи ли тол системата и ще има ли отново протести на транспортния бранш?
03 юни 202018:43
Експерт: От тол системата ще дойдат пари за пътна безопасност
04 март 202012:16
Жители на осем плевенски села излязоха на протест срещу тол системата
02 март 202009:10
Терзийски: Обновихме ТОЛ системата за улеснение на шофьорите
02 март 202008:26
Второкласната пътна мрежа също ще е в обхвата на ТОЛ системата
06 юни 202216:52
Шофьор на ТИР твърди, че му е наложена неправомерна глоба от тол системата
17 април 202219:59
Караджов: България има една от най-добрите тол системи в света
01 март 202217:28
Два отменени гола в добавеното време донесоха радост на Крумовград срещу Славия
България допусна обрат от Черна гора и се отдалечи от ЕвроБаскет 2025
Кириякос Георгиу разказа за премеждията си в Спартак (Варна)
ПФК Ботев: Ситуацията около Антон Зингаревич става все по-странна и лишена от прозрачност
Салах: Разочарован съм, по-скоро съм вън от Ливърпул, отколкото вътре
Областна администрация София-град и Столична община подписаха договора за прехвърляне на собствеността на "Герена"
Коментари 40
Добави2021.06.29 | 15:15
2021.06.29 | 18:05
2021.06.29 | 16:58
2021.06.29 | 16:37
2021.06.29 | 15:38
2021.06.29 | 17:57
2021.06.29 | 17:56
2021.06.29 | 17:56
2021.06.29 | 17:56
2021.06.29 | 17:56
2021.06.29 | 17:56
2021.06.29 | 17:56
2021.06.29 | 17:56
Добави коментар
Водещи новини
Петър Чобанов: Минималната заплата крие повече рискове, отколкото решения на проблеми
25 ноември 202420:50
От прокуратурата искат постоянен арест за трима от биячите в мола
25 ноември 202418:09
Шофьор на тролей е със счупени нос и ръка след побой от пътник в София
25 ноември 202418:11
Юлиян Попов: Цената на водата в България е ниска, трябва да се инвестира в напояване
25 ноември 202418:46
Общини напират да вдигнат цената за паркиране
25 ноември 202422:30
Водещите новини! Бабикян: Борисов води разговора с Пеевски, а не с ПП-ДБ. Войната в Украйна доведе до нова ескалация между Запада и Москва (и още…)
25 ноември 202419:18
Нетаняху може да бъде арестуван, ако пътува до Германия
25 ноември 202419:28
Белият дом: Преговорите за спиране на огъня между Ливан и Израел вървят към споразумение
25 ноември 202422:53
Осло не откри доказателства за връзка между норвежеца, собственик на българска фирма, и взривените пейджъри на "Хизбула"
25 ноември 202420:41
2021.06.29 | 18:06