Европейският съюз постигна договореност относно ефективна забрана за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г., целящ да ускори преминаването към електрически превозни средства за подкрепа в борбата с изменението на климата, предава Ройтерс.
Преговарящите от страните от ЕС и Европейския парламент, които трябва да одобрят новите закони на ЕС, както и Европейската комисия, която изготвя нови закони, се споразумяха, че производителите на автомобили трябва да постигнат 100% намаление на емисиите на CO2 до 2035 г., което би направило невъзможна продажбата на нови превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива в целия ЕС.
"Тази сделка е добра новина за шофьорите на автомобили... новите автомобили с нулеви емисии ще станат по-евтини, което ще ги направи по-достъпни за всички", каза водещият преговарящ на ЕП Ян Хуитема.
Заместник-председателят ЕК и отговарящ за политиката за климата на ЕС Франс Тимерманс каза, че споразумението изпраща силен сигнал към индустрията и потребителите. "Европа възприема преминаването към мобилност с нулеви емисии", каза той.
Споразумението също така включва 55% намаление на емисиите на CO2 за нови автомобили, продадени от 2030 г. спрямо нивата от 2021 г., много по-високо от съществуващата цел от 37,5% предвидена в сегашните директиви.
Тъй като регулаторите увеличават натиска върху производителите на автомобили да ограничат въглеродния си отпечатък, много от тях обявиха инвестиции в електрически превозни средства. Шефът на "Фолксваген" Томас Шефер каза тази седмица, че от 2033 г. марката ще произвежда само електрически автомобили в Европа.
Тази регулация на ЕС срещна известна съпротива, когато беше предложена през юли 2021 г., като Европейската асоциация на автомобилната индустрия ACEA предупреди да не се забранява конкретна технология и призова двигателите с вътрешно горене и водородните превозни средства да играят роля в прехода към нисковъглеродни емисии.
Преговарящите се споразумяха в четвъртък, че ЕС ще изготви предложение за това как колите, работещи с "въглеродно-неутрални горива" (например водород -бел.ред.), могат да се продават след 2035 г.
Малките производители на автомобили, произвеждащи по-малко от 10 000 превозни средства годишно, могат да договорят по-слаби цели до 2036 г., когато ще се изправят пред изискването за нулеви емисии.