-
22 януари 2024 17:28
- 10851
- 14
Нов закон може да вдигне почти двойно данъка за стари дизелови автомобили. При прилагането му общините ще трябва да добавят в изчислението на налога напълно различен компонент, което прави неизбежен скока до 78%.
Става въпрос за изготвения от Министерство на иновациите и растежа проект на изцяло нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, който предстои да бъде качен за обществено обсъждане, пише "Труд".
Ако до момента Законът за местните данъци и такси приравнява данъчната ставка за автомобилите без значение на горивото, то с промените, готвени от кабинета "Денков-Габриел", собствениците на дизели ще плащат много по-солено. В момента налогът за леките коли се определя от два компонента - имуществен (който взема под внимание годината на производство и мощността на двигателя), и екологичен (който зависи от изпусканите в атмосферата вредни газове).
На практика с промените се въвежда и трети компонент - типът на гориво, което се използва. Според изнесените данни, най-сериозно ще бъдат ударени собствениците на старите дизелови автомобили.
В проекта е записано, че екологичният коефициент за най-вехтите коли (на над 20 или повече години), които нямат екологична категория или отговарят на стандарта Евро 1, да се увеличи както следва - за бензиновите автомобили между 1,40 и 1,80, а за дизеловите - от 1,80 до 2,50. Към момента пределната ставка, разрешена от закона, е 1,40 и за двата типа.
Към момента в Пловдив за стандартен автомобил среден клас, произведен през 2002 година (голяма част от автопарка под тепетата попада именно в тази категория) и с мощност 82 киловата и екокатегория Евро 1, дължимият налог ще бъде в размер 160,74 лева.
Ако приложим новата формула, данъкът за подобен бензинов модел вече ще бъде с близо 28,56 на сто повече, или 209,65 лв. Още по-голям е скокът, ако примерният автомобил е с дизелов мотор. При него, ако приемем, че местната администрация ще избере максималния коефициент (2,50), увеличението ще стигне 78,57%.
В числово изражение това значи 282,21 лева, или цели 121,47 лева повече за данък на 20-годишен дизел в Пловдив.
Според новия проектозакон, своеобразен вододел се явяват бензиновите автомобили до 15-годишна възраст, които имат категория Евро 3. Всички возила, покриващи или нахвърлящи тези спецификации, няма да подлежат на допълнителни увеличения към съществуващата ставка. Евро 3 при дизела обаче ще донесе потенциален скок с до 36 на сто, спрямо сегашните цени на данък МПС под тепетата.
Така може да се стигне до ситуация, при която за 16-годишен бензинов автомобил с Евро 3 да се плаща в пъти по-малко, отколкото за чисто нов дизел с Евро 6.
Целта на бъдещия Закон за насърчаване на електрическата мобилност е от една страна да създаде стимули за закупуването на електромобили, но от друга - да създаде инструмент, който да ограничи купуването на дизелови коли, които към момента са основният дял от автопарка в страната, включително и в Пловдив. Тепърва ще стават ясни позициите относно новите текстове както на заинтересованите браншови организации и бизнеса, така и на гражданите.
Последвайте канала на
Свързани новини
Имат ли бъдеще електрическите коли и ще се стигне ли до забрана на дизеловите?
16 юни 202312:05
Какви са последиците за България от забраната на дизелови и бензинови коли?
17 февруари 202310:18
Официално! ЕП забрани бензиновите и дизеловите автомобили
14 февруари 202314:45
Чехия даде на Украйна 6 вагона с дизелови генератори и калорифери
15 декември 202206:28
Стабилен ръст в дела на дизеловите коли у нас
08 ноември 202208:43
Решено! ЕС забранява новите коли с бензинови и дизелови двигатели от 2035 година
28 октомври 202213:51
Местните данъци и такси вече ще се плащат през портала на МЕУ
28 февруари 202415:04
Рекордно потребление на горива: Заради стария автопарк караме най-много на дизел
24 януари 202420:29
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Усик отново подчини Фюри и вече няма какво да покорява
Кметът на София подписа договора за "Герена"
Неделно дерби в Ботевград
Ето кой е най-вероятният следващ съперник на Александър Усик
Тайсън Фюри: Може би ще се бия отново, но е възможно да не се случи повече
Коментари 14
Добави2024.01.22 | 18:35
2024.01.23 | 20:41
2024.01.22 | 20:07
2024.01.23 | 12:10
2024.01.23 | 07:44
2024.01.22 | 20:09
2024.01.22 | 21:00
2024.01.22 | 20:36
2024.01.22 | 19:47
2024.01.22 | 20:08
2024.01.22 | 19:08
2024.01.22 | 18:54
2024.01.22 | 18:05
Добави коментар
Водещи новини
На конференцията на ДПС: Новото начало е факт, предстоят да се случат още много хубави неща за хората
22 декември 202412:10
Орбан: Унгарска компания иска да купи „Лукойл-Нефтохим“
22 декември 202411:18
Хеликоптер се включи в издирването на 13-годишния Николай
22 декември 202411:23
Майката на 9-годишния Андре, убит в касапницата в Магдебург, с разтърсващи думи за зверството
22 декември 202410:10
Българският лекар, помогнал на ранените в Магдебург: Разтресе ни всички, както емоционално, така и професионално
22 декември 202409:36
Тежка катастрофа на магистрала „Струма“, загина 30-годишен мъж
22 декември 202411:43
Въоръжен обир в района на Антените край Благоевград
22 декември 202409:37
Der Spiegel: Шолц тръгва към Москва с последна мисия
22 декември 202411:57
Тежък удар за Чарлз, още една държава се отказва от него
22 декември 202411:37
2024.01.23 | 22:33