-
20 октомври 2022 07:37
- 2601
- 5
Когато стане дума за енергийната криза в Европа, интересът е съсредоточен предимно върху високите цени на природния газ и на електричеството, но напоследък и дизелът все по-често застава под светлината на прожекторите, пише БТА.
Дизеловото гориво е моторът на световната икономика. То се използва в транспорта, за отопление, в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до увеличение на почти всичко - от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради.
"На макроикономическо равнище, по високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж", коментира Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания "Ууд Маккензи" (Wood Mackenzie), цитиран от Блумбърг.
С поскъпването на дизеловото гориво се повишават и цените на редица стоки и услуги, което пряко се отразява на потребителите, отбелязва Уилямс.
Поради това повишаващите се цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.
Как ще се отрази частичното петролно ембарго срещу Русия?
Камионите буквално "гълтат" дизел, докато разнасят различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в много заводи го използват, за да задвижват тежкото си оборудване. На този фон неговите цени се повишават в Европа седмици преди настъпването на зимата. Ситуацията се усложнява, тъй като се очаква сериозен срив на доставките.
Русия е най-големият му износител за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на Европейския съюз върху доставките по море на руски петролни продукти, (след като от декември тази година се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия), в отговор на войната на Кремъл срещу Украйна.
На този фон през миналия месец европейските страни са внесли 40 процента от дизеловото си гориво от Русия. Москва продължава да реализира в Европа около 80 на сто от всичките си петролни доставки, информира Блумбърг.
БТА припомня, че на 3 юни тази година Европейският съюз одобри окончателно правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия.
ЕС посочи, че България получава временна отсрочка, което й дава право да не е част от страните, които забраняват вноса на руски суров петрол по море.
Проблеми и в страните от ЕС
Към настоящия момент и други фактори оказват въздействие върху европейския пазар на дизел.
През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, който се доставя в петролните рафинерии и на петролните продукти, които се получават при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Ройтерс.
Това става на фона на продължаващите седмици наред стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50 процента от продукцията на петролните й рафинерии и предизвикаха остър недостиг на горива на някои бензиностанции в страната.
Поради това цените на дизеловото гориво във Франция се повишиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.
Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация "Тотал енержи" (TotalEnergies), но и съоръжения на местното подразделение на американския гигант "Ексън мобил" (ExxonMobil).
Все пак се забелязва известна светлина в края на тунела. В края на миналата седмица работници във френското подразделение на "Ексън мобил" спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на "Тотал енержи" в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана поради стачката.
В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия и се управлява от енергийния гигант "Шел" (Shell), през миналата седмица е настъпил "малък технически проблем", който обаче предизвика притеснения на пазара на горива, отбелязва Блумбърг.
Освен това в част от петролните рафинерии в Европа се извършват планови ремонти, което ограничава доставките на горива.
В допълнение, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), който е ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари "Инсайтс глобал" (Insights Global).
"Доставките на пазара на дизелово вече са ограничени. Много лесно можем да се окажем притиснати през зимата", отбелязва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция Ди Ен Би (DNB Bank ASA).
Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното търсене, поради което обичайно европейските страни внасят съществена част от него от САЩ, както и от Азия, пише Ройтерс.
Поради високите цени на дизеловото гориво в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да бъде задоволено изцяло търсенето му. То се увеличава, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който поскъпна драстично след началото на руската военна агресия в Украйна.
Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво
Последвайте канала на
Свързани новини
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Усик отново подчини Фюри и вече няма какво да покорява
Кметът на София подписа договора за "Герена"
Неделно дерби в Ботевград
Ето кой е най-вероятният следващ съперник на Александър Усик
Тайсън Фюри: Може би ще се бия отново, но е възможно да не се случи повече
Коментари 5
Добави2022.10.20 | 14:14
2022.10.20 | 11:50
2022.10.20 | 09:16
2022.10.20 | 09:25
Добави коментар
Водещи новини
На конференцията на ДПС: Новото начало е факт, предстоят да се случат още много хубави неща за хората
22 декември 202412:10
Вътрешният министър: Предприети са мерки за спокойни и сигурни коледни и новогодишни празници
22 декември 202412:46
Златанов: Готови сме да посрещнем предизвикателството за опазване на границите по нов начин след приемането ни в Шенген
22 декември 202412:23
Орбан: Унгарска компания иска да купи „Лукойл-Нефтохим“
22 декември 202411:18
Министър Найден Тодоров в "Пирогов": Скоро пак ще съм на въртележката
22 декември 202412:29
Хеликоптер се включи в издирването на 13-годишния Николай
22 декември 202411:23
Тежка катастрофа на магистрала „Струма“, загина 30-годишен мъж
22 декември 202411:43
Майката на 9-годишния Андре, убит в касапницата в Магдебург, с разтърсващи думи за зверството
22 декември 202410:10
Тежък удар за Чарлз, още една държава се отказва от него
22 декември 202411:37
2022.10.20 | 20:12