Ароматът на шоколад би трябвало да е мъчение за гладен човек на диета, седнал пред купа със салата. Оказва се обаче, че според учени това съвсем не е така, пише „Дейли мейл“.
Вместо да ви примамят да нарушите режима си на здравословно хранене, съблазнителните миризми всъщност помагат да се придържате към него, показва проучване, проведено в университета Сейнт Джоузеф във Филаделфия и публикувано в сп. „Джърнъл ъв бизнес рисърч“.
Международен екип от изследователи проведе серия от пет изследвания, обхващащи стотици студенти, за да определи дали миризмите оказват влияние върху изкушението за храна.
Едно от тях включвало група от участници, които облекли тениски, ароматизирани с масло от шоколадова есенция, докато гледали несвързано природонаучно видео.
След това те били помолени да си представят, че им сервират купа шоколадов сладолед, като посочат колко биха искали да изядат. Тези, които били изложени на аромата на шоколад най-дълго – за пет минути в сравнение с една минута или изобщо не – казали, че искат да ядат най-малко сладолед.
В отделно проучване участниците гледали несвързано природонаучно видео, преди да им бъдат представени изображения на четири хранителни продукта – чипс, плодова салата, шоколадов сладолед и блокче от мюсли с парченца шоколад. След това част от доброволците били изложени на аромат на шоколад и отново помолени да оценят колко биха искали да ядат от всяка храна по скала от 0 до 100.
Резултатите показват, че тези, които са били изложени на миризмата на шоколад, са били по-малко склонни да искат да ядат шоколадов сладолед или чипс – „нездравословните“ варианти сред предложените храни.
По-нататъшни изследвания анализирали ефекта от миризмите върху хора, които са на диета.
Констатациите показват, че те са проявили по-голяма сдържаност, след като са помирисали шоколад - при тях е активирана т. нар. „диетична цел“.
Изследователят Ърнест Баскин от университета Сейнт Джоузеф каза: „Нашите открития показват, че хората, които са на диета, всъщност могат да се накарат да ядат по-малко, след като са изложени продължително на изкусителна миризма”.
„С други думи, ароматът на канелени кифлички, например, може контраинтуитивно да накара хората на диета да купуват по-малко канелени кифлички. Това е така, защото хората на диета обикновено имат за цел да ядат по-малко. Когато помиришат нещо изкусително, то подсъзнателно им напомня за тази цел и така те консумират или купуват по-малко.“
Баскин добави: „Забележително е, че ароматите също могат да повлияят на поведението при покупка на несвързани примамливи артикули - например купуването на една изкушаваща напитка може да бъде предотвратено от миризмата на кифлички с канела, тъй като и двете противоречат на целите на диетата.“
В проучването се казва: „Търговците на дребно често използват аромати на вкусни храни с надеждата да увеличат консумацията и продажбите. Нашето изследване обаче установи, че използването на примамливи аромати има обратен ефект – продължителното излагане на изкусителен мирис на храна води до намаляване на консумацията като цяло.“
Изследователите смятат, че фитнес залите биха могли да внедрят откритието, като разпръскват изкусителни аромати на нездравословни храни, за да насърчат спазването на диета от техните клиенти, допълва БТА.