Част от акведукт на 2 300 години беше открита при строежа на нова метро линия в италианската столица, съобщават местните медии. От Управлението по археология в Рим описват руините като "сензационно откритие от огромна важност".
Археолозите започват да изучават впечатляващите руини още в края на 2016 г., но това става известно едва сега, когато биват оповестени резултатите от анализа на структурата им по време на пресконференция в университета "Сапиенца", пише nauka.offnews.bg.
Симона Морета (Simona Morretta), ръководител на археологическия екип, съобщава, че 32-метровата конструкция най-вероятно е част от Aqua Appia - най-старият известен римски акведукт от 312 г. пр. н.е. Частта е висока два метра и е изградена от еднакви по размер блокове, наредени в пет редици.
Откритието се намира на 17-18 метра под Пиаца Челимонтана, на югоизток от Колизеума в историческия център на града.
"Успяхме да стигнем до това ниво благодарение на бетонните блокове, използвани при строежа на метрото", обяснява Морета. "Възможността за безопасно достигане до тази дълбочина ни позволи да открием и документираме изключителна стратиграфска последователност и структури от Желязната епоха (гробници и предмети в тях от 10 в. пр. н.е.) до съвремието (основи на сгради от 19-и век)", съобщава още тя.
Тъй като структурата е била затрупана от незасегнати слоеве земя, археолозите успяват да установят, че след като спира да бъде използвана като акведукт, тя е била използвана за канализация през 1 в. пр. н.е.
Нещо повече, близък оглед на земята разкрива остатъци от храна, които предлагат поглед към това какво са използвали римляните за ядене, както и относно животните, които са държали като домашни любимци - от диви глигани до лебеди, фазани и големи морски риби.
Акведуктът е частично разглобен и възстановен, като в момента е в готовност да бъде показан на обществото, но мястото не се уточнява. Това се налага защото оригиналното разположение е твърде надълбоко, за да може да бъде посещавано от туристи.
Работата по новата С-линия на метрото в Рим непрекъснато бива отлагана, и поради липса на средства и поради намирането на вековни руини. Досега 18-километровото трасе струва на града 20 милиарда долара.
Когато заработи, гарата на Метро С ще приюти "метро музей", в който ще бъдат изложени на показ археологически открития от строежа на метрото. Досега бяха открити имперски казарми от 2 век с 39 стаи, запазени с оригиналните им мозайки и фрески.