Невероятно, но факт! Българинът пие повече бира, отколкото бутилирана вода. Превесът на пивото над водата става осезаем в разгара на лятото, макар че тогава консумацията и на двете напитки скача с до 50% спрямо зимата.
Това показа проучване на “Труд” след допитване до Съюза на пивоварите в България и членове на Асоциацията за безалкохолни напитки. “През 2014 г. в България имаме годишна консумация около 70 литра на човек, като в топлите месеци се наблюдава около 50% ръст на пазара на бутилирани води спрямо зимата”, посочиха пред “Труд” от “Девин” АД. В същото време консумираната бира достига 72 литра на година или 144 големи халби, показва статистика на Съюза на пивоварите в България.
През лятото обикновено мъжете пият около 13-14 пъти месечно бира, а жените едва 5-6 пъти. Любопитното е, че като цяло през летните месеци средно българите консумират бира 10 пъти месечно, докато през зимните пият 2-3 пъти месечно. По отношение на водата нашенецът сериозно изостава спрямо останалите европейци. “Българите пият двойно по-малко бутилирана вода от други европейски страни.
Във Франция, Италия и Германия човек изпива средно по 140 литра на година, посочи изпълнителният директор на “Девин” Томас Кренбауер. От цялата консумирана вода минералната е 52%, изворната - 32%, а трапезната - 16%. Още 70 литра средно на домакинство се пада на консумацията на газирани напитки, показват данните на Националния статистически институт. Любопитно е, че българинът пие най-малко плодов сок в целият ЕС.
На човек от населението у нас се падат едва 9,4 литра годишно, докато в Германия е 34 литра, посочиха от асоциацията. В същото време според официалната статистика нашенецът пие между 8 и 9 литра ракия годишно. Само че в това число не е включено домашното производство, което е преобладаващо.
До 1-1, 2 литра на ден пиво за мъжете и до 0, 5 литра за дамите се приемат за “умерена консумация”, която не нанася щети на здравето. Изводът е на Световната здравна организация, която обаче подчертава, че задължително два дни в седмицата трябва да са изцяло чисти от алкохол.
Нашенецът проявява сходна култура със западноевропейците по отношение на бирата. Българинът предпочита да пие любимото пиво вкъщи или с компания в парка вместо по заведенията. “Наблюдава се спад на продажбите в заведенията за сметка на покупките от търговската мрежа. В момента 20 процента от оборота на бирата е в заведения, а 80 процента - в кварталните магазини и хипермаркети”, посочи шефката на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова.
Тя бе категорична, че като цяло в Европа тенденцията е за свиване на продажбите през заведения. “Единствено в средиземноморските държави този пазар се разраства, заради културата на хранене навън”, добави Радомирова.