Замърсеният въздух и смогът по време на индустриалната революция може да са допринесли за създаването на импресионистичните творби в изобразителното изкуство и да са послужили за вдъхновение на художници като Джоузеф Търнър и Клод Моне. Това сочи изследване, цитирано от БТА.
Преди импресионистите да предизвикат революция в зората на съвременната епоха в изобразителното изкуство, художниците основно са пресъздавали обектите по-близо до реалистичния им вид с помощта на леки движения на четката и смесване на бои.
Художниците най-често се вдъхновявали от по-академични и класически стилове на рисуване по време на Ренесанса, епохите на барока и неокласицизма, когато изкуството се фокусира върху религиозни и исторически субекти, до прехода към реализма в началото на 19-ти век.
Художниците започват да насочват работата си върху по-съвременни субекти и да изобразяват всекидневието на обикновените хора в началото на индустриалната революция, когато започва да се променя и глобалната политика.
Изследване на климатолози, публикувано в изданието на Националната академия на науките на САЩ, твърди, че стилистичните промени са вдъхновени от промяната в начина, по който изглежда околната среда, в която работят художниците.
Учените обясняват, че аерозолите в атмосферното замърсяване намаляват визуалния контраст в заобикалящата среда, защото абсорбират и разсейват слънчевата радиация.
Авторите от университета Харвард, Сорбоната и Екол Нормал сюпериор в Париж насочват изследването си върху 60 картини на Търнър и 38 творби на Моне, които често рисуват пейзажи на едно и също място.
"Работата на Търнър и Моне следва индустриалната революция от Великобритания в края на 18-и век, време на безпрецедентен ръст в замърсяването на въздуха", се посочва в изследването.
В хода на кариерите на Търнър и Моне, стиловете им на рисуване се променят от по-отчетливи към по-замъглени контури и към по-бяла палитра, което характеризира преминаването от по-фигуративен към импресионистичен стил, пишат авторите.
В творбите на Търнър в хода на кариерата му може да се проследи размиването на контурите и преминаването от наситени към по-пастелни цветове в съответствие с промените в нивата на замърсяване на въздуха в Лондон, се посочва в публикацията на изследователите. Същите промени се наблюдават и при Моне. Писма от художника сочат, че той може съзнателно да е търсил изображения на замърсена атмосфера поради интереса си да рисува в по-екстремни условия.