Красимир Каракачанов: Българска фирма бави частите за новите двигатели на МиГ-29 (видео)

Канал 3
share

Научих за доклада, когато министър Петров го качи в сайта на Министерство на здравеопазването. Това не е нещо тайно, нито някой е укривал някакви данни, нито е утривал нещо. След като има становище от прокуратурата, че няма извършено престъпление или дори административно нарушение. Актът на министър Петров беше морален – след като има критика към него, той подава оставка. Това коментира вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов в предаването "Офанзива" по Канал 3.

Не знам каква е причината моя предшественик Стефан Янев, да поиска такъв доклад да бъде направен, вероятно е имал някакъв сигнал или вероятно е бил сезиран по някакъв начин, уточни Каракачанов.

Генерал Петров е един достоен лекар и това го казва цялата гилдия във Военна болница. Няма как той да се върне като директор на ВМА, защото той се е девоенизирал, за да стане министър. Директор на ВМА може да стане лице, което отговаря на критериите, един от който е да бъде военен, т.е. да има военен чин и да е на действаща служба. Генерал Петров може да работи в болницата, ако желае, но като специалист, разясни министърът.

Уведомил съм президента и премиера, че възнамерявам да направя конкурс за директор на ВМА, за да видим първо колко човека ще се явят, който отговарят на критериите и който от тях се представи най-добре ще бъде моето предложение за началник на ВМА. Назначил съм заместник-министър Запрянов да води комисията, която ще го избере, допълни Каракачанов.

Военният министър коментира и темата с документите за двигателите на самолетите МиГ-29. Пристигнаха документи, в които се твърди, че те са собственост на държавата производител, т.е. на РСК МиГ, и това, което трябва да пристигне тези дни, е една част към новите двигатели, без които те няма как да бъдат качени на самолетите. Става въпрос за 10 двигателя, от които 4 са нови, а 6 са рециклирани. За новите двигатели, това което трябва да се достави, за да могат да бъдат използвани, е една допълнителна част, която трябва да се монтира, за да могат те да бъдат функционално използвани. Българска фирма е доставчик на този чип. Договорът е сключен ноември месец миналата година, с българска фирма, която трябва да проведе разговор, да ги закупи и да ги достави и всъщност тук е забавянето – от фирмата доставчик. Българската фирма доставчик е "Авиостар" – тя се занимава само с авиационна техника. Това е заварен договор от предишен министър, който аз съм длъжен да спазя. Ще поискаме компенсация за това забавяне. По договор има такава клауза. Двигателите на са монтирани, защото писмото пристигна буквално вчера, разясни той.

Искахме да изясним какъв е произходът на двигателите, защото те могат да са доставени някъде, защото двигатели за МиГ-29 има по целия свят. Можеше да са толкова амортизирани, че дори един основен ремонт да не възстанови на 100% тяхната годност. Бяхме длъжни да установим това. Получихме писмото, нека сега експертите се произнесат. Срокът е в рамките на седмица. В рамките на няколко дни трябва да се получат и тези допълнителни части за новите двигатели, за да бъдат монтирани, посочи още военният министър, който уточни, че на ръководството на база "Граф Игнатиево" е обяснено още преди 10 дни защо се бавят двигателите. Когато те се запознаха с нашите аргументи, казаха: "Прави сте, не може да се рискува", заяви Каракачанов.

За поведението на вицепремиера Валери Симеонов по време на заседанието на Министерски съвет тази седмица Каракачанов заяви: "Всъщност накрая гласува бюджета за армията. То затова е наразположение, защото е временно - и физическото, и политическото наразположение, това са временни неща. Не го очаквах на това заседание, но министърът на финансите бе добре разположен за 100-те милиона увеличени в бюджета за отбрана в графата със заплатите. Някои заседания на Министерски съвет минават в шеги и закачки".

Не са приключили разговорите по нито една от темите за модернизацията на армията. В момента спорът е за половин ескадрила или 8 самолета. Смятам, че трябва да направим корекция в нашата визия, за това какви са заплахите срещу нас. Не вярвам във вероятността или опасността от конвенционален конфликт - конфликт между НАТО и Русия или България – Турция. Не вярвам в такъв конфликт, затова трябва да помислим какъв тип въоръжение ни трябва. Много по-важно е сухопътните войски, зенитни и специални сили. С едни зенитни ракети ние можем да нанесем много по-големи поражения на един евентуален агресор и би имало превантивен ефект, отколкото да го впечатлим с 8 нови самолета. Това не значи, че не трябва да имаме изтребителна авиация. В момента имаме МиГ-29, ако бъдат ремонтирани подържани и модернизирани да едно натовско ниво, те могат да вършат работа до 2030 година, а в последствие може и допълнително да им се удължи. Това не означава, че не трябва да купим нови самолети. Купуването им на практика се отложи с това, че ние връщаме процедурата за нови оферти, на практика се отложи сключването на договора според мен с година и половина - две, обясни още Каракачанов.

Работата на опозицията е да иска вот на недоверие, дори много се забавиха – минаха 6 месеца. Явно не могат да се организират, защото ако не правят вотове значи са умрели, коментира вицепремиерът искания вот на недоверие.

Водещи новини

Още новини