Над 16 000 километра мантинели по пътищата у нас трябва да бъдат подменени или монтирани. Това е около 40% от общата дължина на републиканската мрежа. Оценката е на Агенция “Пътна инфракструктура” и е част от проекта на нова наредба за ограничителните системи, която цели повишаване безопасността на пътя. Според експерти обаче е необходимо да се приеме методика, която да оценява всички рискове и особености на пътищата у нас, за да намалеят катастрофите.
Нови и стари мантинели се редуват в Русенско - такава е оценката на автоинструктора с дълъг стаж Петър Саваков.
“Из Русе има много пътища, които ги оправиха, но мантинелите не ги направиха. Примерно пътният възел за Николово. Там мантинелите са в окаяно състояние”, каза Саваков.
При пътя за Червена вода и Кубрат пък според Саваков се е стигнало до друга крайност - поставени са излишни мантинели.
“Отстрани има поле, поставени са на банкета, а банкета извън населено място е празназначен за движение на велосипедисти и мотопедисти. Ако някой автомобил спука гума по този път, не може да спре отстрани. И остава на пътя. И тази мантинела е опасна за движението”, заяви Саваков.
Новата наредба за ограничителните системи, която е качена за обществено обсъждане, предвижда да бъдат подменени негодните мантинели или да бъдат поставени нови там, където липсват по републиканските пътища. Това трябва да стане до 10 години от влизането на наредбата в сила. За общинските срокът е още по-голям - 15 години.
Десислава Паунова - член на УС на АПИ: “Може би на първо място това ще бъдат участъците с най-висока интензивност на движение и участъци, които към момента нямат поставени по тях ограничителни системи, а е необходимо да бъдат поставени. С поставянето на нови ограничителни системи, с поставянето на елементи, които към момента са вкарани в този норматив, като начални елементи, като буфери, като терминали, реално ние искаме да постигнем една превенция и да намалим пътно транспортния травматизъм”.
От Института за пътна безопасност определиха подмяната на мантинелите като работа на парче. Те настояват за всеобхватна методика.
Георги Гълъбов - експерт в Института за пътна безопасност: “Защото пътят и пътната безопасност не са само мантинела, не са само маркировка, не са само знак. Не са и само асфалт. Те са съвкупност от фактори. В момента липсва единна методика, която оценява рискът къде, какъв е трафикът и какви са опасностите на конкретния път, какво ПТП може да стане”.
45 македонски туристи загубиха живота си през 2021 година при катастрофата с автобус на АМ "Струма". Водеща версия за трагедията е грешка на шофьора, но според експерти и адвокатите на близките на жертвите към момента на катастрофата е имало и редица проблеми с пътя включително и с мантинелите. След трагедията бяха поставени нови. Можеше ли обаче тази жестоката катастрофа да бъде предотвратена?
Георги Гълъбов - експерт в Института за пътна безопасност: “Наш анализ показа много месеци преди инцидента на АМ "Струма", че целият участък има много черни точки и това е по методологията, която ние взаимствахме от Швейцаря. За съжаление, месеците показаха, че тази методология явно е доста адекватна на времето, защото катастрофата на АМ "Струма" се случи. Ние алармирахме, че тази магистрала е опасна по начина, по който съществува и може да има ПТП. За съжаление, такова се случи и загинаха хора”.
Десислава Паунова - член на УС на АПИ: “Има правен и един анализ, който показва какви са загубите, които държавата е претърпяла последните 10 години впоследствие на ПТП. И сумата, която е изчислена за тези загуби възлиза много повече, отколкото са вложени пари в пътища, в това число и строителство на такива пътища за 10 години - 27 млрд евро са загубите, които сме претърпяли като държава влседствие на травматизъм”.
По предварителни изчисления около 3 милиарда лева ще са необходими за ограничителните системи по републиканските пътища, а милиард и половина за общинските.