Пет са най-честите трикове, с които търговците ни подвеждат по време на Черния петък. Това обясни пред „Телеграф“ изпълнителният директор на асоциация „Активни потребители“.
Най-масовата практика през годините е изкуственото завишаване на цените на стоките седмици преди намаленията. По този начин потребителите си мислят, че в деня на самия Черен петък могат да си купят нещо изгодно. Реално обаче намаление няма. Това е и най-честата причина за санкции на търговците.
Друг трик е пресирането на купувачите, чрез което хората са принудени да вземат решение много бързо при покупка. Това се използва най-вече в онлайн търговията. Когато разглеждате даден продукт в определен сайт, ви изписва отстрани, че в момента от него са „изкушени“ още няколко човека. По този начин смятате, че продуктът ще бъде купен бързо и нямате време да разгледате другите оферти.
„Само че впоследствие се оказва, че той е разглеждан от няколко човека за целия ден или за последните два дни, а не в този момент. Това отнема възможността на потребителя да сравнява с други стоки“, обясни Николов. Според него са редки случаите, в които намалението е реално. Тогава обаче има опасност да се сблъскаме с проблема, че вече няма количества от търсения от нас продукт.
„Този трети трик се прилага и в класически магазин, най-вече чрез брошурите, които ни изпращат. Много често сме свидетели на такава практика. Така биете път през задръстванията в целия град, отивате в магазина, но на място се оказва, че стоката е изчерпана. И тъй като сте отишли за нещо, което вече го няма, се прибирате поне с три други стоки, които дори не сте планирали“, обясни Богомил Николов.
Друга подвеждаща схема е, че обикновено техниката, която се предлага на Черния петък, е с ниско качество или се пробутват стари модели.
„На първо място са остаряващи модели и това е световен феномен. Има дори прочуване във Великобритания, където бяха проследени над 100 продукта в кошницата. В 98% от случаите цените им шест месеца по-късно са същите или дори по-ниски спрямо ноември. Причината е, че търговците предлагат намаления именно на стари модели“, каза още Николов.
Търговците прибягват и до пета схема - предлагат ни гръмки намаления на фалшиви продукти, или т.нар. ментета. Това се отнася най-често за парфюмите. „Например в магазина ни пробутват парфюм на три пъти по-ниска цена от тази на оригинала. И ние смятаме, че е намален оригиналът. При условие, че става дума за траен продукт, това веднага трябва да ни наведе на мисълта, че става въпрос за съмнително качество“, каза Николов.
Експертът съветва и да гледаме самия шрифт на етикета. Ако информацията на него е нечетивна, е по-добре да не купуваме.
Често търговци ни привличат, като поставят табели с големи намаления на витрините. По този начин потребителите не гледат самата цена и смятат, че стоката се продава много изгодно. „След това обаче се оказва, че в целия магазин има само един артикул, който е намален с 80%. Така че това е грешен подход. Правилният е, когато харесаме даден модел, да се опитаме да сравним с офертите в други търговски вериги. Единственото изключение е при облекла и обувки, защото при тях трудно можем да разберем има ли реално намаление“, обясни Богомил Николов.
Отзивите на потребителите са показателни за даден търговец. Затова експертите съветват, когато виждаме прекалено „напудрени“ и хвалебствени коментари в някой сайт, да не се доверяваме, защото най-вероятно са от мними потребители.
„Тогава е добре да сигнализирате компетентните органи и те да извършат проверка“, посъветва Богомил Николов. Той изтъкна, че глобите, които предвижда законодателството, не са адекватни.
„Една глоба от 500-1000 лева може да е катастрофална за малък магазин, а големият търговец да не я усети. Затова ние отдавна искаме санкцията да е процент от оборота“, коментира още Николов.