Омбудсманът поиска информация от „Топлофикация София“ за изравнителните фактури

Пресцентър Омбудсман
share

Омбудсманът Диана Ковачева поиска от изпълнителния директор на „Топлофикация София“ ЕАД Александър Александров информация за това какви действия са предприели от дружеството по прилагане на Указанията на Министерството на финансите, свързани с намалената ставка от 9% ДДС в изравнителните фактури на столичани за отоплителен сезон 2021-2022 г. Това съобщиха от пресслужбата на обществения защитник.

На 30 юни, с приетите на второ четене промени в  Закона за държавния бюджет за 2022 г., Народното събрание въведе намалена ставка на ДДС от 9% за доставки на централно отопление и доставки на природен газ. Промяната влезе в сила на 9 юли. През август Ковачева сезира Министерството на финансите и поиска Националната агенция по приходите (НАП) да провери дали топлофикациите в страната вдигат изравнителните сметки с по-висок ДДС вместо 9%.

В отговор на искането на омбудсмана, министърът на финансите публикува указания, съгласно които изравнителни сметки, издадени след 9 юли с начислено 20% ДДС трябва да бъдат анулирани.

На 30 август „Топлофикация София“ съобщи, че ще публикува на сайта си информация с указания за гражданите. От дружеството тогава посочиха, че ще извършат корекция на данъчната ставка, съгласно получените указания. Корекциите ще се отнасят само за изравняването между прогнозно начислена енергия през отчетния период и реално потребената, отразено във фактури след 9 юли 2022 г., уточниха тогава от „Топлофикация София“. При доплащане над прогнозното потребление ще се прилага ставка от 9% ДДС. За сумите за възстановяване ще се прилага ставка от 20% ДДС. За незаплатените фактури за прогнозно начислена енергия, издадени преди 9 юли 2022 г., ще продължи да се прилага ставка от 20% ДДС, информираха от „Топлофикация София“.

„Топлофикация София“ обясни схемата за преизчисление на част от сметките

„Тъй като в Указанията се допуска корекциите по изравнителните фактури за доплащане да бъдат извършени по два начина - чрез анулиране на издадените фактури и издаването на нови фактури или чрез издаването на кредитно известие, смятам за важно гражданите да бъдат осведомени кой от двата начина ще се прилага от дружеството“, посочи днес Ковачева.

Тя обърна внимание, че част от фактурите за миналия отоплителен сезон са издадени към 31 юли 2022 г. със срок за плащане до 14 септември 2022 г. „Тук възниква въпросът и за начисляването на обезщетения за забава (лихви)“, добави в съобщението си омбудсманът.

Водещи новини

Още новини