Информацията от вече действащата тол система ще се ползва от различни институции – КАТ, МВР, НАП. Каква ще бъде ползата за пътната безопасност?
Тол системата е механизъм държавата да събира повече пари, които след това да реинвестира в пътна безопасност, смята Диана Русинова, основател и експерт от Института за пътна. Тя се позова на гръцкия пример.
Гърците преди 10 години са започнали да въвеждат тяхната тол система. Паралелно с това са въвели бонус-малус системата, благодарение на което са получили достатъчно свободен ресурс, който да реинвестират в различни мерки, насочени към пътната безопасност. И резултатите не закъсняват, заяви Русинова пред БНР.
В последния работен документ от лятото на 2019 година на Европейския съюз ясно се вижда, че Гърция е единствената държава, която почти е постигнала целите, които си беше поставил Съюзът за периода 2010-2020 година, а именно намаляване на жертвите с 50%, коментира Русинова. „щГърция е единствената държава членка, успяла да достигне 45% намаляване на жертвите, добави тя.
Това е нещо изключително закъсняло в България. В редица държави подобен метод за таксуване се прилага от много дълго време. Разбира се, като всяко нещо ние, българите не го приемаме добре – защо трябва да плащаме, започваме да спекулираме с това, което ще се случи, да измисляме какви ли не оправдания защо това е по-лошо и не трябва да го въвеждаме, допълни Диана Русинова.
Според Русинова заради завишената смъртност у нас са необходими решителни мерки както за контролиране на скоростта, така и за подобряване на пътните условия. От Института за пътна безопасност са апелирали правителството да инвестира средства в подновяването на пътната маркировка по първокласната и второкласна пътна мрежа: "И по наша оценка ще са необходими около 50 милиона, за да се случи това. Тези 50 милиона трябва да дойдат отнякъде. Именно заради това е важно тази тол система да заработи. За да можем качествено да събираме пари отнякъде, с които да инвестираме в пътна маркировка, пътни знаци".
В България водачите, които карат в тъмната част на денонощието, се уморяват по-бързо, защото няма достатъчно материали за светлоотразителна пътна маркировка, която да ги насочва, каза още Диана Русинова.
Трябва да се фокусираме върху заложените от ЕС приоритети в пътната безопасност, отбеляза тя. По думите ѝ, администрацията трябва да се замисли много сериозно за намаляване на възможността, когато допуснеш грешка, да не заплащаш с живота си за нея.
На първо място създаване на среда, която е толерантна към грешките на хората. Хората винаги ще допускат грешки. Ние в София за миналата година имаме драстичен ръст на жертвите. Станаха няколко много тежки катастрофи на пешеходни пътеки, заяви Русинова.