Арх. Игнатов с обезпокоителни разкрития за новата детска болница

Кадър: БТВ
share

Мога да кажа, че статията е обективна за целия регион. Големият въпрос е как се изпълняват тези проекти. Европейският кодекс се контролира от проектантите-конструктори и бих могъл да кажа, че в 90%  от случаите колегите са много стриктни, обаче има едни 10%, за които липсват данни. Това сподели в студиото на ''Лице в лице'' по bTV арх. Борислав Игнатов във връзка със статия на в-к ''Ню Йорк таймс'' за уязвимостта на сградите у нас и на Балканите при земетресение.

,,Дирекцията по национален строителен надзор няма ресурс да проверява всичко на място, тъй като тя изпълнява хартиен контрол'', посочи арх. Игнатов и добави, че сгадите трябва да бъдат проверявани и по време на експлоатация, а не само докато се строят, но това става изключително трудно, тъй като собствениците на апартаменти много трудно биха допуснали инспектори при тях, които да проверят доколко защитен е домът им при евентуален земетръс.

"Ню Йорк таймс": Остарели и нови сгради в София са уязвими при земетресения

,,По своя замисъл панелните блокове са изключително стабилни при земетресение, но това важи само при уговорката, че проекът при тях е бил изпълнен както трябва и не са били пестени строителни материали'', уточни експертът.

По отношение на сградата, в която е предвидено да се помещава бъдещата детска болница, арх. Игнатов сподели своите опасения за нейната стабилност при едно земетресение.

,,Тази сграда, или по-точно казано този скелет на сграда, е проектирана през 70-те години на миналия век и армировката е прогнила, ръждясала. Освен това самото здание е проектирано много преди тези еврокодове и то едва ли отговаря на разбиранията за земетресение към днешна дата'', коментира той.

Камарата на архитектите за сградата на детската болница: Да се примирим би било чудовищен престъпен компромис

,,Защо тогава искат да използват този скелет? Моето обяснение е в това, че в него има безкрайно много непредвидени разходи, защото когато почнат да се разкриват бетонните покрития и когато се види в какво състояние е армировката, тогава цената от 100 млн. лева ще скочи на 200 милиона, което е много жалко'', прогнозира Игнатов и допълни, че най-добрият вариант би бил сегашният скелет да се събори и да се започне отначало, което по думите му би излязло доста по-евтино.

Водещи новини

Още новини