"Зададе ли се празник, скачат цените на това, което най-много се търси на пазара. Това е най-криворазбраната пазарна икономика и стратегия, която се наблюдава през годините на прехода у нашите търговци", коментира пред БНР Едуард Стойчев, председател на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.
"Това винаги рефлектира върху българския потребител, който в момента като че ли започва да дава много сериозен отпор. В момента цената на яйцата е скочила със 100% от юни миналата година досега или със 60% от февруари миналата година и хората започнаха да купуват два пъти по-малко. Надявам се тази реакция на потребителите да вразуми търговците", коментира той.
Според Стойчев обективните причини за покачване цената на яйцата са две - намаленият внос, който се дължи на това, че Агенцията за контрол на храните задържа около 500 000 яйца немаркирани яйца, а това стресира вносителите. Втората причина е, че при големите студове самата логистика беше затруднена.
"Пазарът никога не може да бъде излъган. Сега ще се мобилизира, ще се преструктурира и отново ще се появят доста яйца на пазара на по-ниски цени", прогнозира той.