Специалисти в областта на информационните технологии, както и водачи на трамваи и автобуси от няколко месеца се борят с разпореждане на Център за градска мобилност, което поставя в нарушение водачите на превозните средства от масовия градски транспорт на София.
Става дума за книжните табели с номер на линията, които се намират в долния десен ъгъл на предното стъкло и жаргонно сред водачите са наричани "некролози" и "парцали". До разпореждането се стига след серия от жалби, включително до Комисия за защита от дискриминация от страна на външно за транспортните оператори в София лице, известно с практиката си да "произвежда" и разпространява сред шофьори и ватмани свой модел книжни табели, които дори и не отговарят на стандарта, заложен от ЦГМ.
Така наречените "некролози" и "парцали"
За да постигне своите цели, известният от интернет пространството Емо Шиваров дори използва софийската организация на Съюза на слепите в България. В същото време обаче, транспортните оператори инвестират много средства и ресурс в оборудването на превозните средства с LED електронни табели, а специалист в областта на информационните системи, който в момента поддържа електронните табели и гласовото оповестяване на превозните средства в София, дори разработва съвместно с производителите на електронни табели специален адаптиран шрифт, доказан в Европа като видим дори от хора със зрителни увреждания.
Автобус в град Виена
В същото време, наложената и нарушаваща Чл. 105 от ЗДвП книжна табела често не се вижда толкова добре, колкото електронната, а в тъмната част на деня е напълно ненужна и безполезна, разяснява още специалистът, преминал обучение за обслужване, изграждане и софтуерна поддръжка на информационни системи за транспорта в град Виена, Австрия.
Трамвай по линия 22, на който вместо използване на електронната табела се поставя такава в нарушение на ЗДвП
Последните опити за преборване на незаконосъобразното разпореждане на ЦГМ са от преди няколко дни, когато е пуснато поредното предложение за преразглеждане на разпореждането и отмяната му по отношение на превозните средства, които имат изправни и работещи електронни табели. В писмото си до ЦГМ, специалистите прилагат материали - шрифтове за номер на линия, сертификати от производителите, че табелите отговарят на всички изисквания към хората с увредено зрение, както и обосновка по отношение на ефективността и безопасността на движението.
Автобус от градския транспорт, с поставени така наречените некролози" и "парцали"
Проверка на Novini.bg показа, че в Европейските столици никъде не съществува практика, когато превозното средства е оборудвано с електронна маршрутна табела, да се поставя допълнителна където и да било в превозното средство.