В предлагания в България вариант системата "бонус-малус" при изчисляване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" няма да подобри пътната обстановка, няма да поощрява добрите шофьори и единствено ще облагодетелства застрахователите. Това каза в сутрешния блок на Нова телевизия Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
Припомняме, че от Комисията за финансов надзор предложиха проект на системата, която предвижда с до 25% по-евтина "Гражданска отговорност" за изрядните шофьори и ръст на цената на полицата с до 400% за тези, които извършват тежки нарушения.
Йонко Иванов посочи, че в държавите като Великобритания, Германия и Франция, където тази система е била въведена, това е станало чрез предоставяне на стимули преди въвеждането на наказания за водачите.
Тук се започва с една голяма дебела тояга и един морков, който отива в плюс на застрахователите. Бонусът е за застрахователите, малусът е за шофьорите, защото този закон нито е ясен, нито е точен. Всеки закон, който засяга пътя, трябва да е в полза на намаляването на броя на загиналите. В този случай ние наказваме пистолета, който е гръмнал, а не човека, който е натиснал спусъка. Е, къде е превантивната мярка, какъв е смисълът човек да бъде почтен и добър на пътя? Тази система не стимулира добрия водач, оттук тя не стимулира доброто поведение на участниците в движението, слага всички на една нога, но пълни джоба на застрахователите, коментира Иванов.
Това е един балон, който ще се спука. Напрежението нараства и това е един автогол, който управляващите си вкарват в края на годината. Първо се вдига данъкът на колите, сега и гражданската отговорност – дайте и сто тояги на голо да ни ударят, подчерта Йонко Иванов.
Тук никъде не се говори за възпитателен ефект, говори се само за санкции, каза още той.
Застрахователният експерт Цветанка Крумова приема аргумента, че автомобилът, с който са били извършвани нарушенията не би трябвало да има такова значение за цената на задължителната застраховка, а поведението на самия водач. Тя обясни, че идеята на "бонус-малус" е да се намери по-добър баланс между риска и застрахователната премия, тоест да има справедливост.
За нарушения оскъпяването може да достигне 400%, а за добро поведение отстъпката е най-много 25%. На пръв поглед това изглежда доста неравноправно, но това би трябвало да е базирано на актюерски изчисления. Тук става въпрос за това каква е статистиката на пътнотранспортните произшествия и на нарушенията в България спрямо броя на водачите. Ако приемем, че неутралното ниво е средната премия, това означава, че един водач, който ще получи максималното увеличение на цената на застраховката, ще бъде компенсиран от 16 добри водачи, които ще получат минус 25%. По тази логика трябва добрите водачи да са повече от нарушителите, разясни Крумова.