Терминът "системен нарушител" трябва да се въведе в Закона за движение по пътищата, защото участниците в движението, които повтарят ежедневно нарушенията си, се разглеждат еднакво с онези, които извършват по-незначителни или инцидентни нарушения. Това заяви Георги Гълъбов - член на Института за пътна безопасност пред Дарик.
По данни на МВР само за изминалия месец януари е имало 476 тежки катастрофи и 17 000 нарушения. Това е в пъти повече от януари миналата година. Едно от предложенията за промяна на действащия закон за движение е той да бъде разделен на три отделни: за движение по пътищата, за пътните превозни средства и закон за водачите на моторни превозни средства.
Над 11 български институции отговарят за спазването на Закона за движение по пътищата. И тъй като си споделят вината, си споделят и задълженията, което води до хаос и що се отнася до пътищата - до човешки жертви. Това обясниха от Института за пътна безопасност на обществено обсъждане. Едно от предложенията за промяна на закона за движение е въвеждането на "системен нарушител".
"Ежегодно губим близо 700 души, между тях и деца, това е по двама души на ден. Губим ги без да сме във война. На всеки се случва да наруши закона или правилника, всеки може да се озове в такава ситуация. Ако държавата хвърля всичките си усилия в това да спре всяко нарушение и да обхване целия този сектор, това ще бъде тотален провал", разсъждава Гроздан Караджов - член на Института. Кой е този, който пречи на всички усилия за намаляване на жертвите и за безопасното движение по пътищата? Това е системният нарушител според Караджов.
"Предлагаме да бъде излекуван този недъг на досегашната ни уредба и да се въведе, че във всеки един случай, в който нарушител, който в разстоянието на една година от влизането в сила на наказателното му постановление, извърши три, каквито и да е, нарушения, то този нарушител да бъде третиран като системен нарушител. И към него да се прилагат по-строги наказания и да му се отнема свидетелството за правоуправление", обясни още Караджов.
Що се отнася до разделението на Закона за движение на три отделни - професорът по административно право Димитър Костов е скептичен. "Три закона, които имат еднакъв обект на въздействие и регулиране на обществени отношения. Ние имаме и Закон за пътищата. Колко стават, ако ги преброим", запита юристът и допълни, че подкрепя идеята да се кодифицират нещата.
Той напомни, че Законът за движение за пътищата е свързан с правото на защита на гражданите, записано в Конституцията.
Експерт: Терминът "системен нарушител" да се въведе в Закона за движение по пътищата
- 25.02.2018 | 07:38
- 4248