Таксиметровите шофьори ще возят клиенти, само ако са подписали трудови договори с лицензирани превозвачи. Това ще бъде едно от измененията в Закона за автомобилните превози и в Наредба 34 за таксиметровата дейност, които ще подготви ИА "Автомобилна администрация" (ИААА), информира в. Стандарт.
Промяната ще ликвидира сегашната практика в жълтите коли да ни возят "водачи-фирми", много от които в края на всяка година фалират, а от следващата работят с нова регистрация. С изменението се цели да се сложи край на сивия сектор, да се увеличат приходите от осигуровки, да се засили контролът над таксиметровите водачи и ще доведе до концентрация в бранша. Така ще се сложи и край на такситата "копърки", които жилят клиенти със завишени тарифи. Сега таксиметровата дейност се осъществява от лицензирани превозвачи и водачи, работещи от тяхно име, но за своя сметка, обяснява Димитър Ганев, изпълнителен директор на ИААА.
Това превръща големите таксиметрови компании в лизингодатели, които отдават колите на "водачи-фирми", без да носят отговорност за тях като превозвачи. Водачите се регистрират като ЕТ, ЕООД и пр. фирми, които също отдават колите под аренда на други шофьори, които на свой ред регистрират други фирми. Така връзката шофьор-превозвач се разтяга през няколко посредници, което размива отговорността на превозвача, така че той няма представа кой работи от негово име. Ще създадем работна група, която ще изработи цялостна реорганизация на таксиметровата дейност по нова философия чрез промяна в закона, обясни Димитър Ганев.
През 2015 г. жълтите коли вероятно ще трябва да сменят и таксиметровите си апарати. Тогава изтича срокът на типовото одобрение на сегашните уреди. В новите апарати ще бъде заложена функция, която ще дава възможност на инспекторите от ИААА да контролират спазването на работното време от водачите, обясни Димитър Ганев. Сега служителите следят за спазването на 12-часовото ограничение на работното време по записите, които водачите нанасят в пътните книжки. Те обаче масово записват, че са излезли на работа часове по-късно от реалното, с което вместо по 12 въртят волана по 14-15 и повече часа.