Едва 232 са регистрираните електроавтомобила у нас до края на януари, предаде БНТ. След по-малко от година се очаква да влязат в сила приетите от правителството стимули за купувачите на ековозила. Собствениците им ще получат 5 000 лева еднократна помощ за автомобил с електродвигател и 2 500 лева за покупка на хибрид.
Макар и солиден, стимулът всъщност е символичен за все още солените за българина цени на електролобилите, защото стойността им не пада под 30 хиляди евро. Разходът им обаче е 3 лева ток за 100 км пробег.
"Автомобил от същия клас би трябвало да харчи между 6 и 10 литра бензин. По 2.66 лева както е цената на бензина, отиваме на 26 - 27 лева. Три спрямо 27 - ето това е разликата", обяснява Илия Левков, председател на Индустриален клъстер "Електроавтомобили".
Българите вече все повече осъзнават и ползата от такъв тип автомобили заради възможността да дишат децата им по-чист въздух.
"За града съм "за", защото е много удобна за каране, няма вредни емисии. Но ако трябва да се минава на преглед, не знам какво точно ще трябва да се гледа на такъв тип кола", казва привърженик на електромобилите.
"Нямате масла, нямате филтри, нямате годишни прегледи, нямате смяна на ремък, нямате течности. Един електродвигател, сравнено с нормален може да бъде вечен", отговаря Леков.
Единственият минус на екоавтомобилите засега е, че максималният им пробег след едно зареждане стига за около 160 км. И докато в столицата вече има десетина електроколонки, то мрежата в страната тепърва предстои да бъде изграждана.