Не можем да кажем, че образователните институции и училищата са напълно затворени. В края на месец април беше взето решението, че заради относително добрата организация можем да приключим учебната година с дистанционно обучение, но за някои дейности училищата да са отворени, като например повишаването на оценки и матурите. В момента 54 000 деца са обхванати в присъствени дейности за преодоляване на образователни трудности, училищата са отворени и за дейности по интереси. Това каза на пресконференция по повод завършването на учебната година министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде репортер на Novini.bg.
Имаме присъствено отучване, но не за всички. Този вариант беше подкрепен и от родители, и от учители. Училищното образование не е пожелателно, всички деца трябва да бъдат в реалната и виртуалната класна стая, заяви Вълчев.
Опасността от коронавируса не е преминала, което се вижда и от двата случая на заразени служители на детски градини. Решението да не се отварят напълно учебните заведения беше единствено с цел да бъде опазено здравето на децата, посочи той.
По-малко от половината държави в Европейския съюз пробваха частично присъствено обучение, оказа се, че при този случаи пропуските са повече, отколкото ползите. При частичното присъствено обучение, как пропуските са повече, отколкото ползите. Тази практика – с по 10 ученици в класна стая, позволява социализация, но същевременно това означава учителите да работят два пъти повече, а учениците да учат два пъти по-дълго - не може да се направи ефективна организация на учебния процес, отбеляза Красимир Вълчев.
Образователният министър съобщи, че днес от ведомството са внесли в Министерски съвет предложения за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Промените са основно в три насоки - въвеждането на задължителна подготовка на 4-годишните деца, контрол върху настоятелствата и недопускане на загуба на земеделски земи при образуване и закриване на училища, както и обучението в електронна среда.
По отношение на задължителния обхват на децата на 4 години – това е възрастта, която е най-важна за когнитивното, социално-емоционалното и езиково развитие на децата. Лишаването на децата от образователна среда в този период е пагубно за тяхното образователно развитие, особено когато става дума за деца, чийто говорим език в семейството не е български. Всяка допълнителна година има значение за техните образователни резултати. Нашите анализи показват, че децата, които са били обхванати в предучилищна връзка от семейства, в които майчиният език не е български, а и често липсва отношение към образованието, много по-често достигат до гимназиално образование и придобиване на професионална квалификация, заяви той.
Образователният министър посочи, че по проведената анкета сред 5 600 учители, 92% от участвалите виждат голяма разлика в образователните резултати между обхванатите и необхванатите в предучилищно обучение 4-годишни деца. Между 91 и 92% са включените деца на 5 години в системата на предучилищно образование, едва 78% са 4-годишни. 14% са необхванати деца, предимно от семейства, в които липсва отношение към образованието и майчиният език не е български. Преди всичко ще бъдат обхванати тези деца, уточни той. По думите му това кореспондира и с темата с недостига на места в детските градини.
Красимир Вълчев обяви, че Министерството на образованието и науката предлага 3-годишна програма на стойност 210 млн, лева за строителство и реконструкция на училища и детски градини.
За тази и следващата година можем с достатъчна доза увереност да кажем, че 140 милиона минимум ще бъдат предоставени, тъй като след 2021 година ще зависи от друго правителство, но мисля, че никое правителство не би се отказало от изпълнението на такава програма. Тези 210 милиона ще бъдат разделени малко повече детски градини повече, но ще има част и за училища, ако имаме 100 милиона за училища, ще може поне 15 нови училища да бъдат построени, а 20 надградени. Това няма да реши проблемът с двусменния режим. Нашите разчети са, че около 50 детски градини ще могат да бъдат изградени, а 50 надградени в зависимост от това как ще разпределим средствата за изграждане на нови и доизграждане на стари, посочи той.
Не можем да вървим срещу течението, да бъдем наивни и да мислим, че нашите деца ще учат, както сме учили ние. Предлагаме със законова промяна при извънредни обстоятелства като "дървени" и грипни ваканции веднага да се преминава към обучение в електронна среда. Според нас системата вече е подготвена, заяви министърът.
Той разкри, че образователното министерство има намерение да разреши до 20% от учебния план след четвърти клас да се провежда в електронна среда от разстояние, за да не се налага учениците да става прекалено рано или да си тръгват прекалено късно от учебните занятия. Ранното ставане действа демотивиращо на децата, а късното им прибиране при двусменен режим е предпоставка за инциденти, отбеляза Красимир Вълчев.
Децата трябва да учат електронно не само вкъщи, но и в училищата. В следващите години, независимо кое ще е правителството, ще има много повече средства за електронизация на учебния процес. Всеки ученик и всеки учител трябва да има по един компютър в училище, подчерта министъърт на образованието и науката.