Намаляване на езиковите паралелки и увеличаване на приема в паралелките с математически и природоматематически профили. Тази идея е била представена от просветното министерство по време на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование.
Тя ще бъде включена в нов механизъм за прием в гимназиите, който се подготвя за следващата учебна година, обясни председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов, цитиран от "Монитор".
Създаването на повече паралелки по математика, природни науки, софтуерни науки и намаляването на чисто езиковите ще става постепенно. „Това не означава затваряне на езикови паралелки а по-скоро там, където има голямо количество на чисти езикови паралелки, те да бъдат разумно премерени с някакъв друг профил“, разясни идеята Стаматов.
По този начин учениците ще имат по-добра възможност да влязат във висше учебно заведение и да приложат усвоените в гимназията знания. Стаматов подчерта, че основната цел е да се правят умерени крачки, за да няма напрежение. „Тези промени трябва да са добре премерени. В днешно време всеки иска да учи език, но той сам по себе си не дава професия. Затова е добре да бъде съчетано с някакъв друг тип допълнителна подготовка“, коментира той.
По време на отрасловия съвет е обсъдено и професионалното образование спрямо спецификата на общината. Стаматов обясни, че трябва да се обърне внимание на това, което е важно за дадена община, и какви кадри ще бъдат необходими на бизнеса. „Регионалните инспектори ще правят работни срещи между бизнеса, директорите на учебните заведения и родителските организации, за да се намери пресечната точка и какви кадри ще са необходими за следващите 4 - 5 години, когато се очаква да завършат тези ученици, за да има къде да работят и да прилагат това, което са завършили“, уточнява Стаматов.
На съвета е представено и проучване за миграцията на учениците, след като завършат средно образование. Според него почти 30% от завършилите профилирани паралелки напускат страната, след като получат дипломата си в 12-и клас. Учениците от математически паралелки били 9%, докато тези от професионални - едва 3%.
Стаматов подчертава, че езиковият профил на тези ученици не ги прави конкурентоспособни в държавата, в която отиват. „Езикът сам по себе си не дава нищо друго освен добра комуникация там, където си. Важно е всички ученици, или поне една голяма от част от тях, да остават в България и да се работи целенасочено“, сподели той.