Занаятите изяждат езиковите паралелки

Професионалните паралелки, където учениците ще учат и усвояват занаят, постепенно се увеличават за сметка на профилираните, част от които са езиковите и са в застой. Това предвиждат предложенията за план-прием след 7-и клас от шефовете на регионалните управления на образованието в страната.

Окончателният трябва да бъде одобрен от просветното министерство до края на април.

В София предлагат 383 паралелки или с 2 по-малко за настоящата учебна 2018/2019-а, когато бяха предложени 385. За място в тях ще се борят 10 488 ученици, които са с 400 повече от тази година. От столичния инспекторат залагат в план-приема 154 професионални паралелки, което е с 5 повече. Сред новите възможности за гимназистите са „Облекла по поръчка“ в ПГ по облекло „Княгиня Мария Луиза“, „Бутикови облекла“ в ПГ по текстилни и кожени изделия, както и „Експлоатация на автомобилния транспорт“ в Професионална гимназия по транспорт „Макгахан“, която се завръща в заложените в план-приема паралелки след отсъствие от 10 г., пише "Монитор".

Най-голям дял от профилираните паралелки заемат тези с профил „чужди езици“ (54%), а след тях се нареждат тези в STEM направления – математика, информатика, природни науки, информационни технологии. „Постарали сме се да бъдем гъвкави. Работили сме в екип с директорите, за да направим един добре балансиран прием“, обясни шефката на столичния инспекторат Ваня Кастрева.

Въпреки че профилираните паралелки все още са повече от професионалните – 229, те са със 7 по-малко от предходния план-прием, когато бяха 236. „Продължаваме тенденцията за плавно намаляване на профилираните паралелки за сметка на професионалните“, заяви Кастрева.

Сред всички паралелки в столицата има 20 със защитени специалности от професии или 15 с очакван недостиг от специалисти на пазара на труда. В ПГТЕ „Хенри Форд“са предложени общо 11 специалности, от които 2/3 попадат в този списък, обясни нейният директор инж. Таньо Стойчев. Една от тях е „Подемна и асансьорна техника“, която не е събирала необходимия брой кандидати от 11 г. За да привлекат желаещи и да направят по-интересна защитената специалност, гимназията ще бъде оборудвана с учебен асансьор.

Инж. Стойчев обясни, че вече са водили преговори с водещи фирми. Те ще бъдат създадени до 2 години и така, когато учениците започват обучението си по профилираните предмети, ще имат къде да практикуват още преди да завършат. Добър пример за съчетаване на език и STEM специалност е Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“.

Директорката на училището Емилия Лазарова обясни, че 7-те паралелки, които предлагат освен втори профилиращ немски, испански или руски, в гимназията има и трети акцент в областта на биологията, химията, физиката, математиката, информационните технологии. „Преподаването на природните науки на английски език е една по-добра предпоставка за изучаването им и дава възможност за по-активно включване на учениците“, коментира тя.

Учениците могат да използват повече онлайн източници, чуждоезикова литература. В Пловдив предлагат 236 паралелки - 88 профилирани и 148 професионални. Така от регионалния инспекторат залагат с 34 професионални паралелки повече спрямо настоящата година. Предвижда се те да имат превес над профилираните съответно на 63% към 37%. В Пловдив също насърчават разкриването на повече STEM профили. Ако заложеният план-прием се изпълни, в Пловдивска област ще има 9% ръст на тези специалности.

164 паралелки предлагат възможности за развитие на 4001 деца след 7 клас във Варненско, съобщи шефката на РУО-Варна Венцислава Генова. От тях 65 са профилирани, а 99 – професионални. 44 от профилираните пък са STEM, а останалите 21 са насочени към други профили. 22 от професионалните паралелки пък са технически, 11- IT и останалите 66 са други профили. Има също 1 вечерна и 2 задочни паралелки.

По общо 16 професии се очаква недостиг на кадри на пазара на труда и още 11 по защитените от държавата професии. В Шумен предлагат 32 паралелки по STEM профили, технически и IT професии. Учениците, които ще бъдат обхванати в тези паралелки са 54% от общия брой ученици в профилирани и професионални паралелки в областта. Професионалните паралелки също ще бъдат 32, като те ще дават възможности в 8 професионални области в 22 професионални направления в сферата на туризма, транспорта, храненето и други.

Коментари

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Образование

още

Анкета

Трябва ли да се забрани вносът на стари дизелови автомобили?

Трябва ли да се забрани вносът на стари дизелови автомобили?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.