По думите ѝ тези допълнителни обучения ще са в рамките на целодневното обучение в училищата, през ваканциите и през почивните дни, а учителите ще получават допълнително заплащане на тези часове.
"Проектът е насочен към децата с проблеми в ученето и те могат да са от уязвими групи, със специални образователни потребности, може дори да са и талантливи деца, които имат проблеми с усвояването на учебния материал. В България сега има 24 00 деца, които живеят в т.нар родителски конфликт и те също може да имат трудности в ученето и по някаква причина да са с риск от отпадане от училище", коментира заместник-министър Сачева.
Около 1500 училища с общо около 120 000 ученици и почти 10 500 учители ще бъдат включени в новия проект на Министерството на образованието и науката "Подкрепа за успех", който се финансира с 127 759 360 лева от оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Като 47 000 ученици от тези 120 000 ученици ще участват по проекта и в дейности за кариерно ориентиране, каза на пресконференция заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева.
Общо училищата в България са около 2400. Изискванията на ЕК по проекта са с европейски средства да насочим усилията към тези училища, в които има ученици с обучителни трудности, заяви Деница Сачева. Тя отбеляза, че "индикаторът за отпаднали деца е един от индикаторите, по които сме наблюдавани от ЕК и трябва да постигнем значителен напредък".
Основен фокус по проекта ще са също професионалната квалификация, ранното информиране и запознаване с професии, и ранното кариерно ориентиране на учениците, основно между пети и седми клас, каза Сачева. По думите ѝ 15 процента от стойността на проекта ще бъдат насочени към дейности и занимания по интереси на учениците, които и сега се финансират през националната програма. По проекта те ще са свързани с дигитални умения и креативност, с технологии, изкуства, природни науки, ще се акцентира също на гражданското и екологичното образование, на здравословния начин на живот и културата, особено при учениците от уязвимите групи.
През тази учебна година почти 450 деца са се завърнали у нас със своите родители от Испания, Португалия, Холандия и Германия, и учат в български училища, но имат нужда от допълнителни часове по БЕЛ и история, съобщи Сачева. И уточни, че 75 от тези ученици са от Пловдив. Учениците, които ще участват в проекта, ще имат допълнителни занимания по БЕЛ, по история, по математика и природни науки - физика, химия и биология, каза ръководителят на проекта Грета Ганчева.
Тя добави, че останалите училища по проекта ще бъдат определени според броя на учениците с над 100 извинени и с над 10 неизвинени отсъствия, от резултатите от националните външни оценявания след четвърти и след седми клас - по български език и литература /БЕЛ/, по математика, както и от резултатите от задължителния държавен зрелостен изпит по БЕЛ след 12-и клас. По проекта ще има дейности за родители, за медиатори и социални работници, за да се подкрепят учителите в процеса на приобщаване на децата.
Тя уточни, че проектът започва от днес и ще продължи 30 месеца. По проекта ще се изпълняват дейности за преодоляване на затруднения в обучението и за пропуски при усвояването на учебното съдържание, като фокусът ще е към учениците от начален и прогимназиален етап на основното образование, според индивидуалните потребности на учениците. Почти 10 500 учители ще бъдат обучени, за да установят рано кои са учениците в риск, а 920 от тези 1500 училища по проекта са тези училища, които сега се финансират, защото имат висока концентрация на деца от уязвими групи, обясни Сачева.
)