Контролът върху училищните автобуси се осъществя чрез ДАИ и съответните наредби. Но не всички договори се спазват стриктно. Дори имаме сигнали, че част от автобусите се ползват и за изборен туризъм. В момента текат проверки. Това каза от трибуната на Народното събрание министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на днешния парламентарен контрол.
,,Училищните автобуси трябва да се използват само за нуждите на учениците'', заяви категорично Вълчев и добави, че на община Септември министерството е прехвърлило два автобуса, за които е подписан съответния договор.
Министърът коментира, че не е изключено автобусите, които в момента се стопанисват от общините, да бъдат прехвърлени на училищните директори.
,,Смятам, че директорите до известна степен ще ги е страх да злоупотребяват с тях'', посочи Вълчев.
Относно приема на децата в детски заведения и в първи клас Красимир Вълчев коментира, че беше регламентиран принципът на близост.
,,Принципът на близост не е дискриминационен, тъй като дава предимство за записване в най-близкото училище. Трябва да отидеш до училище, което е на разумно разстояние. Той е важен от гледна точка на сигурността, на удобството, също така за минимизиране на разходите'', допълни още той.
,,Дискусионното беше принципът на уседналост. Там имаше много злоупотреби. В него имаше елементи на несправедливост. Въпреки това имаме подобряване на процеса – няма ги опашките, които бяха преди години, няма злоупотреби с адресната регистрация. Проблеми вече няма и във Варна, Бургас и Пловдив'', обяви министърът.
За изграждането на пристройка към училищната сграда в село Касъка, общ. Доспат министър Вълчев заяви, че там има достатъчно деца, а материалната база не достига.
,,За тази цел отпуснахме 170 000 лева през септември 2017 година. Договорът за обществена поръчка беше сключен на 14 юни 2018'', срокът за ремонтни дейности е 188 дни, обясни просветния министър.
По отношение на бъдещото развитие на мрежата от иновативни училища в България Красимир Вълчев посочи, че има Комисия за иновативни училища, която е разгледала и оценила иновативните проекти в сферата на образованието.
,,Извършен е мониторинг, след който предстои да бъде извършен анализ и да бъдат дадени необходимите становища. Казано накратко – имаме проекти за иновативни училища. Тепърва предстои да получим оценка на резултатите. Ако говорим по-концептуално, тези иновации са много важни за системата'', поясни министърът.
,,Трябва да насърчаваме иновациите, но те трябва да вървят с необходимата доза предпазливост. За целта трябва да получим потвърждение, че тези иновации са действително полезни за образованието'', добави още той.
,,Всеки проект за иновации, който е одобрен, съдържа определени цели. Всяка иновация е различна и тя трябва да бъде оценена по различен начин. Да, категорично, училищата, които не са изпълнили наредбите за иновации, ще бъдат отписани от списъка'', завърши коментара си по въпроса с иновативното образование просветният министър.