МОН: Съдържанието на всеки учебник е в резултат на творческа дейност на автор или авторски колектив

Novini.bg
share

Съдържанието на всеки учебник е в резултат на творческа дейност на автор или авторски колектив, определен от издателство, се посочва в информация от Министерството на образованието и науката по повод на учебник по история и цивилизации за шести клас, в който цитати от Корана поставят жената в неравностойно положение спрямо мъжа.

Всеки авторски колектив подбира самостоятелно и по своя преценка и допълнителните ресурси, чрез които се онагледява учебното съдържание, за да съответства на очакваните резултати в учебната програма, отбелязват от МОН. И уточняват, че готовият проект на учебник се внася в процедура по оценяване и одобряване.

Оценяването се извършва от оценители, които са специалисти от съответната научна област, преподаватели от висши училища, експерти от МОН или от Регионалните управления на образованието и от учители, които преподават по предмета в съответния етап. Те трябва да установяват съответствието на проектите с държавния образователен стандарт за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала и съответната учебна програма. Всеки оценител изготвя становище със заключение "Предлагам за одобрение" или "Не предлагам за одобрение".

Всички проекти на учебници, които са получили обща оценка "Съответства на държавния образователен стандарт за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала" се предоставят от издателствата до всяко училище, в което се изучава учебния предмет. Всички учители, който преподават съответния учебен предмет в съответния етап, оценяват проекта на учебник за пригодността му за прилагане в училище, поясняват от МОН.

И информират, че министърът на образованието и науката одобрява проектите на учебници, които са получили обща оценка "Съответства на държавния образователен стандарт за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала" и обща оценка "Приложим в практиката".

Учебниците, които се предоставят за безвъзмездно ползване на учениците се избират от учителите, които преподават учебния предмет в съответния етап от степента на образование в дадено училище, след съгласуване с обществения съвет. Съдържанието в учебния предмет история и цивилизации в VI клас в рамките на общообразователната подготовка обхваща епохата на Средновековието, която като част от европейската история е в периода между V и XV век, а в националната ни история - до края на XVII век. Териториалният обхват включва, както географските параметри на Европа, така и други части на света, с които европейският свят влиза в определени контакти. В тематично отношение се акцентира върху динамиката на онези политически, стопански, социални и културни процеси, които са в основата на формиране на облика на европейската цивилизация и култура, отбелязват от МОН.

И допълват, че сред очакваните резултати, свързани с националното и световно историческо наследство, е и способността на учениците да описват характеристики на религиите християнство и ислям. "При одобряването на цитирания учебник нито един от оценителите не е установил наличие на текстове, допускащи дискриминация, основана на пол, раса, народност, етническа принадлежност, религия, образование, увреждане, произход, убеждения, обществено положение и имуществено състояние, както и всякакви други признаци, установени в закон или в международен договор, по който Република България е страна", заявяват от Министерството на образованието.

Водещи новини

Още новини