Дванадесетокласниците едвам прехвърлят "летвата" по математика

share

Българските дванадесетокласници едвам прехвърлят "летвата" по математика. Това показват данните от проведеното през януари анонимно изследване по математика, според информация на Министерството на образованието и науката. Средният резултат на завършващите е 17.77 т. при максимален брой 34 т., пише в. "Сега". Това означава, че успеваемостта на учениците, които само след месец и половина ще се явят на матура, е 52.28%.

В изпита се включиха 15 111 ученици от всички видове училища и всички области на страната. Дванадесетокласниците решаваха тест от 21 задачи, които измерват подобни на изследваните от PISA знания и компетентности. Целта на изследването бе да се акцентира върху обучението по математика след драматичните резултати от международното изследване PISA 2012. Затова и задачите от изпита през януари наподобяват тези в PISA с тази разлика, че са върху материала до XI клас, докато международното изследване проучва грамотността на 15-годишните.

И при завършващите гимназисти делът на учениците с минимален пакет от знания е стряскащ - знанията на всеки десети стигат до решаване на несложни задачи. Тези ученици имат най-много 7 т. - резултат, който ги праща в дъното на своеобразната класация. Връстниците им, които се справят малко по-добре и прехвърлят критичното второ равнище на познания, са най-много - 30.8%. Общо делът на учениците на най-ниското и второто ниво е около 40% - колкото и на деветокласниците със същите нива на знания. Според анализаторите учениците на тези две нива демонстрират елементарни математически умения. Само една трета от тях могат да решават квадратно уравнение и да работят с корени. Резултатите на тези ученици по компетентност, математическа комуникация и аргументация са направо стряскащи - под 10%.

Около 40 на сто (по 20% на трето и четвърто познавателно равнище) е общият процент и на учениците, които демонстрират средно ниво на знания - следват ясно описани процедури, които изискват конкретни решения и работят с ясно формулирани математически модели. Според специалистите при подготовката на тези ученици трябва да се обърне внимание на геометричните задачи - подобни триъгълници, решаване на задачи за правоъгълен и равнобедрен триъгълник.

28% от дванадесетокласниците проявяват компетентности, които предполагат активно и самостоятелно учене и участие в обществото. Според просветните чиновници тези ученици "са показали резултати, надхвърлящи очакванията". Само 8% от учениците са в състояние да ползват математически комплекси, да оценяват стратегии и да демонстрират добре развити умения за логическо мислене.


 

Водещи новини

Още новини