БДЖ се готви да съкращава линии и да разреди влаковете по определени дестинации.
Това съобщи транспортният министър Ивайло Московски след среща със синдикатите и премиера Бойко Борисов по проблемите на железниците. Московски потвърди, че БДЖ е в технически фалит.
Министър Московски каза, че има списъци за опитимизация на движението, които се обсъждат от двете страни, с брой влакове, за по-голямо разреждане на динамиката на движение на влаковете, в някои случаи има предложение и за спиране на такива, но все още се коментира доста сурова информация, обсъжда се, правят се анализи, чакат се становища съответно и от общини, и от региони, и от „Автомобилна администрация", за да може да се напасне всяко такова действие с компенсаторно - било то алтернативен автомобилен транспорт, или съответно общините да изкажат своето мнение.
„Съкращаването на влакове е в много груб разчет показано, извадени са влакове с възможно най-ниска рентабилност, основно губещи", каза Московски.
Той допълни, че на срещата при премиера се е чуло от синдикатите, че те са склонни да направят компромис, отказвайки се от новите искания, които са залегнали в новия колективен трудов договор, съгласни са да се стъпи на базата, която е по стария КТД.
„Имаме време да обмислим. Повтарям компанията е в технически фалит. Дружеството и ръководството трябва да предприемат всички действия, които да позволят по някакъв начин оздравяване на компанията. Затова имаме нужда да преценим и прегледаме всички клаузи, така че компанията да има възможност да бъде стабилизирана", категоричен е Московски.
От своя страна лидерът на КНСБ Пламен Димитров заяви, че намаляването на линиите не е добър вариант. Синдикатите ще настояват за преподписване на стария колективен трудов договор, допълни Димитров.
Президентът на КНСБ обясни, че късно снощи синдикатите са получили от ръководството на компанията списък от 182 влака като предварителна и първоначална заявка за разговори за това къде, как да бъдат оптимизирани евентуално влаковете. „Тази тяхна заявка за нас е изключително тежка и не мислим, че това е поносимо както за хората, живеещи в тези общини и региони, така и за работещите в компанията. На всичко отгоре икономията, която се очаква, е от порядъка на 25-26 млн. лв. на годишна база, които няма как да спасят БДЖ", каза Димитров.
За синдикатите преговорите продължават, но на този етап президентът на КНСБ не е оптимист. „За нас компромисният вариант минава през незабавно подписване на досегашния колективен трудов договор, който изтече преди четири-пет месеца", каза Димитров. По думите му в този КТД има ясни процедури както по отношение на придобивките на хората, както по отношение на образуването на техните заплати, така и по отношение на трудовата заетост.
Председателят на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров изтъкна, че пари за заплати в предприятието има. По думите му оптимизирането на графиците на влаковете ще доведе до спестяването на пари.
„Оптимизиране на графика на влаковете, оптимизиране на всички дейности да доведат до освобождаване на паричен ресурс - това, което иска и господин Дянков практически - продажба на скрап и с този ресурс да погасяваме задължения към банките. По този начин парите, които държавата трябва да даде на БДЖ като помощ за спасяване, ще бъдат редуцирани", коментира Владимиров.
В транспортното министерство ще има още една среща между синдикатите и ресорния министър Ивайло Московски.