ДКЕВР инициира проверки във ВЕИ сектора, които все още не са завършили, като междинните доклади индикират проблеми, които са в процес на анализ за извършени нарушения. Това съобщиха от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране по повод доклада на Международната банка за възстановяване и развитие (Световната банка), в който се посочват редица проблеми в енергийния сектор в България.
В тази връзка ДКЕВР предприема редица мерки. Сред нарушенията във ВЕИ сектора комисията отчита, че големи ветропаркове са продавали електрическа енергия преди въвеждане в експлоатация; множество малки централи, финансирани по мярка 311 и мярка 312 от ПРСР, са сключвали договори с крайните снабдители на пълната преференциална цена. Не е постъпила информация от ЕБВР за централи, подпомагани по европейски схеми;. Документи от ДНСК съдържат данни за едни производствени мощности, докато в документите за присъединяване към ЕРП се съдържат по-големи мощности. Установени са и други разминавания в документи от ДНСК с тези в ЕРП. Според проверките голям брой централи, въведени в експлоатация през месец юни 2012 г., започват да издават фактури за произведена електрическа енергия след 4, 5, 6 и повече месеци – индикация, че тези централи може да не са били изградени към датата на въвеждане в експлоатация. Установени са липса и непредоставяне на документи за съгласуване с преносното предприятие на условията за присъединяване на централи, присъединени към разпределителната мрежа.
Има разминавания на номера на документи издадени от ДНСК и тези съдържащи се в досиетата на централите в ЕРП. Установено нарушение на изискванията на чл. 30, ал. 5 от ЗЕВИ, по силата на което производители на електрическа енергия с инсталирана мощност над 30kw предават данни в реално време на разпределителното предприятие. ДКЕВР констатира, че сключвани са договори за изкупуване на електрическа енергия преди получаване на разрешение за ползване (изменение на ЗЕВИ 10.04.2012 г.), катко и че за някои централи няма сключвани договори за достъп.
Във връзка с опасенията на Световната банка относно липсата на достатъчно технически и финансов капацитет в ДКЕВР, за да изпълни своите задължения, комисията е предприела действия относно изменението на съществуващото законодателство в частта му за структурата и функциите на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Предложената редакция относно бюджета на националния регулаторен орган, се изразява в неангажиране на никакъв ресурс от държавния бюджет в бъдеще, като ДКЕВР формира разходната част на бюджета си, в зависимост от приходите си от лицензионна дейност. С предлаганите изменения се въвеждат гаранции ДКЕВР да разполага с необходимите човешки ресурси, които са предпоставка за ефективно осъществяване на нейните правомощия.
Също така, в доклада на Европейската комисия се посочва, че експертите от ДКЕВР често напускат работа поради неатрактивни заплати. Ограничение за адекватно възнаграждение на служителите на ДКЕВР е Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация.
Като част от мерките, ДКЕВР е сезирала Европейската комисия относно сключените дългосрочни договори между „НЕК“ ЕАД, от една страна и „Контур Глобал Марица изток 3“ АД и „Ей и Ес 3С Марица изток 1“ ЕООД, които представляват неправомерна държавна помощ за производителите по тях, поради което са несъвместими с вътрешния пазар.
Сезирана е ЕК и относно съществуващите схеми за подпомагане на производителите на електрическа енергия от ВЕИ, водещи до прекомерно подпомагане, което създава условия за неспазване на правото на Европейския съюз по отношение на държавните помощи. Жалбите са придружени от искане за налагане на обезпечителна мярка – постановяване на разпореждане за преустановяване на държавната помощ до окончателното произнасяне на ЕК по сезираните проблеми. Очаква се в началото на октомври 2014 г. ЕК да представи първоначални указания по двата казуса.
Съществува практика на ЕК, която подкрепя изложените в жалбите аргументи за наличието на неправомерна държавна помощ, посочват от ДКЕВР.