Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз са намалели с 20,6 на сто през април, което е най-силният спад за този месец от началото на статистиките през 1990 г., като се изключи пандемичната 2020 г., сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA). Причината е в продължаващите проблеми с веригата за доставки, които се отразяват много тежко на автомобилния сектор.
Новите регистрации в ЕС миналия месец са били 684 000, като най-голям спад е отчетен в Италия (-33 на сто), следвана от Белгия (-23,6 на сто), Франция (-22,6 на сто), Германия (-21,5 на сто) и Испания (-12,1 на сто). Британският автомобилен пазар се е свил с 15,8 на сто.
С 1,8 на сто по-малко са продадените коли в България през април, но новите регистрации са се увеличили с 13 на сто от януари до април.
Европейският автомобилен пазар е преживял най-лошите в историята си първи четири месеца на годината (отново с изключение на 2020 г.). Продадените коли са били 2,9 милиона (-14,4 на сто на годишна основа).
Най-голям спад от януари до април е имало в Италия (-26,5 на сто), следвана от Франция (-18,6 на сто), Испания (-11,8 на сто) и Германия (-9,0 на сто).
От пролетта на 2021 г. автомобилният пазар в Европа и двете Америки страда от логистични проблеми, включително недостиг на полупроводници. Тези чипове, произвеждани основно в Азия, са абсолютно необходими за производството на телефони и преносими компютри, но също и на автомобили, в които навлизат все повече технологии.
Автомобилната асоциация очакваше стабилизиране на доставките на чипове и подем на продажбите на автомобили през втората половина на 2022 г., но войната в Украйна попари този оптимизъм.
Въпреки спада на продажбите, автомобилостроителите отчитат печалби за първото тримесечие благодарение на покачването на цените на автомобилите. Данните за продажбите обаче са продължили да намаляват през април.
Европейският лидер "Фолксваген" (Volkswagen) е с 28 процента по-малко продажби спрямо април миналата година, със силен спад при основната си марка, Фау Ве (VW), както и при "Шкода" (Skoda) и "Сеат" (Seat).
Продажбите на "Стелантис" (Stellantis) са намалели миналия месец с 31 на сто на годишна основа, с големи спадове при "Пежо" (Peugeot) и "Опел-Воксхол" (Opel-Vauxhall).
Южнокорейската "Хюндай-Киа" (Hyundai-Kia) обаче продължава растежа си на европейския пазар (+13,2 на сто), изпреварвайки групата "Рено" (Renault) (-16,3 на сто) с над 10 процента пазарен дял. Бе Ем Ве-"Мини" (MW-Mini) е с -17,6 на сто, "Тойота" (Toyota) с -7,4 на сто, а "Мерцедес" (Mercedes) с -22,6 на сто.