Димитър Маргаритов: С 20% повече са жалбите срещу онлайн търговците

КЗП
share

С около 20% повече са жалбите срещу онлайн търговци за деветте месеца на тази година спрямо същия период на миналата, съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов, съобщиха от пресцентъра на КЗП.

Увеличаването на оплакванията е пряко свързано с продължаващия ръст на електронната търговия, а засяганите проблеми са основно неспазване срока за доставка и отказ на търговеца да приеме обратно стоката след упражняване в 14-дневен срок на даденото от закона право. „За всеки един конкретен случай е добре да се произнасяме и да има санкции, защото може да стане симптоматично, особено предвид факта, че много се увеличава обемът на тази търговия и хората все по-често прибягват към този удобен и сравнително достъпен способ да си пазаруват най-различни неща”, коментира председателят на КЗП.

„Често пъти, когато се разглеждат оферти в онлайн пространството, потребителите почти механично вдигат телефона, обаждат се, изясняват някои въпроси относно качеството на стоката и т.н., в което няма нищо лошо. Но след това, те я поръчват в рамките на този телефонен разговор. Това не бива да се прави, защото после много трудно би могло да се докаже – когато този потребител стане по някакъв начин жертва на нелоялна търговска практика – какво се е случило и съответно ние, като контролен орган, да се притечем на помощ и да отстояваме правата му”, предупреди Маргаритов.

Председателят на КЗП посочи, че „във всички онлайн магазини има различни и достатъчно надеждни способи за поръчка и когато потребителят се възползва от тях, след това той разполага с доказателства за това кога я е направил, какво си е поръчал, на каква цена, какъв е бил срокът за доставка и пр. – всичко това, което на нас ще ни послужи да върнем лентата назад и да установим къде точно и по чия вина (обикновено на тези, които предлагат стоките) нещо се е объркало и потребителят е останал разочарован”.

„Комисията може да бъде полезна и при сделки, извършени на територията на Европейския съюз чрез функциониращия към нея Европейски потребителски център”, каза Маргаритов.

Той обясни, че хората биха могли и директно да се обръщат към това бюро, което обменя информация с аналогичните си структури в съответната държава, от която е извършено нарушението или където е регистриран даденият сайт. „По-сложна е ситуацията с онлайн магазините, които са базирани в страни извън Европейския съюз и каквито доста често са използвани от потребителите за пазаруване”, обърна внимание председателят на КЗП. И предупреди да се има предвид, че правилата за онлайн търговията в държавите извън Общността могат да се подчиняват на различен нормативен ред: „Например, не непременно да е нарушение, че правото на отказ можете да го упражните в по-кратък срок, че времето за доставка ще е по-дълго и пр.”

Той допълни, че има и „фалшиви” търговци, които целят да съберат парите на потребителите, да не доставят никакъв продукт и да изчезнат. „За тези случаи препоръчваме хората да се концентрират върху няколко основни момента. Да има винаги сигурни координати за обратна връзка с търговеца, да задават контролни въпроси при неясноти и съмнения и да се отказват от покупка, когато им се струва, че нещо не е съвсем наред”, завърши Маргаритов.

Водещи новини

Още новини