Как се променя света на онлайн търговията

  • 13 февруари 2019 11:01

  • 1025
  • 1
Как се променя света на онлайн търговията
© Novini.bg

Промените в дигиталното пространство се случват много бързо и това не е новина. Появяващите се с тях обаче нови предизвикателства и възможности пред нас, включително като потребители, които в електронна среда избират и закупуват различни стоки и услуги не спират. Какви са рисковете и какви усилия полагат институциите на национално и трансгранично ниво за преодоляването им и за повишаване на защитата ни– обясни пред Novini.bg председателя на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

„Няколко неща до момента са променени. Първо през 2015 година със Стратегията за единния цифров пазар ЕК положи значителен напредък в създаването на ясни правила, които основно трябва да бъдат в полза на потребителите. Всички знаем, че отпаднаха таксите за роуминг - когато говорите на територията на ЕС, може да ползвате националния план, както в държавата, в която живеете. Не на последно място, разбира се, в рамките на тази Стратегия имаше и други важни мерки от рода на т. нар. геоблокиреане, тоест възможността независимо къде се намирате в ЕС, да пазарувате от сайтове, които са в други държави – членки, без това да се променят условията на сделките, както и преносимостта на съдържанието с абонамент. Това са все мерки, които свалиха всички виртуални граници, които потребителите имаха преди това и създаваха затруднения, както и във финансов аспект влияеха негативно. И още нещо, което бих отбелязал, това е нещо съвсем ново, т. нар. Сделка за потребителите – възможност потребителите да имат много по-голяма яснота и точност от кого пазаруват тогава, когато се насочват към онлайн търговия“, каза Димитър Маргаритов.

Председателят на КЗП обясни и какви опасности се крият зад отпадането на подобни граници: „Не всичко е розово. На първо място общуването вече е с много повече търговци и субекти в онлайн пространството и възможността да попаднете на нелоялни търговски практики или пък т. нар. мними търговци, които нямат за цел да осъществяват търговия, да продават в класическия смисъл на думата, а по-скоро да осъществяват една дейност, която акумулира средства от потребителите и след това започват проблемите, например с доставки. Но това пак може да се определи за бял кахър, защото може и да не получите това, което сте си платили или пък получите нещо, което коренно се различава от това, което сте си поръчали и не успеете да реализирате правото си за откъс. Именно тук е голямото предизвикателство пред институциите. Механизмите за контрол трябва също да бъдат отчитани и те също трябва да съответстват на това, което се случва – на все по-големите обороти, на все по-малките трудности, които се създават в комуникацията“.

Маргаритов съобщи, че хубавото е, че стартира обаче и трансгранично сътрудничество в този сектор. Основното е да се направят единни механизми за контрол и санкциите да бъдат унифицирани и ефективността им да е еднаква от гледна точка на размера, добави той. „Очаква се санкциите, които ще могат да бъдат налагани, да са между не по-малко от 4% от оборота до 10 млн. евро, което вече наистина е съществено“, информира председателят на КЗП.

В края на миналия месец Европейският парламент одобри дори правила, които улесняват регистрацията на домейни .eu и насърчават използването им от бизнеса, защото това би довело до по-голяма яснота и възможност потребителите да се ориентират по-лесно, съобщи Маргаритов.

Домейнът с окончание .eu е в оборот вече доста време и статистиките показват, че е стигнал дори осмо място по популярност в световен мащаб. „Това принуди ЕК да възприеме по-лесни правила за неговото използване. С мерките, които са предложени, се предвижда да има ясни правила за лицата, които искат да регистрират такъв домейн трябва да отговарят. Това създава добър филтър за онези, които ще използват този домейн .eu и същевременно ще дава възможност на потребителите да са по-спокойни", заяви още Димитър Маргаритов.

Цалото интервю на Novini.bg с председателя на КЗП Димитър Маргаритов може да видите и ТУК.

 

По материала работиха Галя Георгиева и Десислава Станева


 

Последвайте канала на

Novini.bg
1025 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар
TaraBrown

2019.02.13 | 13:36

1

Google вече плаща $ 17000 до $ 22000 на месец за работа онлайн от дома си. Аз се присъединих към тази работа преди 2 месеца и съм спечелил $ 20544 в първия ми месец от тази работа. Мога да кажа, че животът ми е променен - ​​напълно към по-добро!

Проверете какво правя........>>>>> ­w­w­w­.­W­e­­b­J­o­b­­3­3.­c­o­m

Добави коментар

Водещи новини