-
21 май 2018 10:54
- 1340
- 1
В шест от десет проверени сайта на доставчици на телекомуникационни услуги Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи различен тип неравноправни клуази, съобщи нейният председател Димитър Маргаритов пред TV+.
Поводът е информация на Европейската комисия за констатирани от националните контролни органи в страните-членки, Исландия, Норвегия и Лихтенщайн редица нарушения при прегледани 207 уебсайта на търговци в сектора в рамките на кампанията Sweep 2017. Темата е избрана с оглед обстоятелството, че според Индекса на Европейския съюз за развитие на пазарите на дребно в предходната година потребителите търпят най-много щети от търговци на далекосъобщителни услуги.
Консатираните при българските доставчици неравноправни клаузи се изразяват основно в ограничаване договорната автономия на потребителите, както и в предвиждането на възможност да им се спират услугите при задължения към същия оператор по други договори или дори към различен търговец, обясни Маргаритов.
Той припомни, че Комисията има произнасяния по подобни казуси, включително потвърдени със съдебни решения, и това го кара да смята, че преодоляването на новите случаи ще стъпи на този опит и нарушенията бързо ще бъдат изчистени. Към момента само един от операторите не се е съобразил с дадените от Комисията препоръки за отстраняване на несправедливите уговорки и срещу него предстои завеждане на колективен иск в съда за прогласяването им за нищожни, каза още председателят на КЗП. И допълни, че кампанията е двуфазна: от една страна, чрез скрининг на сайтовете се събира статистическа информация, но от друга – при установяване на нарушения институцията в съответната държава налага санкции.
„Резултатите от тазгодишната кампания показват, че темата е избрана много подходящо, защото се оказва, че в над 70% от случаите на общоевропейско ниво се установява симптоматичното нарушение липса на информация за алтернативното решаване на потребителски спор“, обобщи Маргаритов.
Той изрази предположение, че този пропуск може да се дължи на обстоятелството, че изискването е сравнително ново и някои оператори все още не са запознати с него. В същото време е важно потребителите да разполагат с тази информация, тъй като помирителното производство дава възможоност за бързо, безплатно и ефикасно уреждане на даден казус с помощта на националните правоприлагащи институции.
На въпрос как могат потребителите да се възползват от процедурата Маргаритов обясни, че е достатъчно да се подаде заявление в Комисията за защита на потребителите, а експертите насочват случая към съответната секторна помирителна комисия в зависимост от характера на проблема. След образуването на помирителното призводство се обменя информация между страните, като това може да стане неприсъствено, и на следващ етап Комисията предлага на страните проект на споразумение, което предстои те да приемат.
Други установени нарушения в рамките на кампанията са заблуждаваща информация за характеристиките на продуктите, както и липса на насоки към потребителите как да постъпят, ако решат да променят параметрите на сделката или да се откажат от нея, допълни Маргаритов. Той коментира още, че съгласно данните от проверката България стои сходно с другите участващи в нея страни.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Наблюдава се интересно преплитане при офлайн търговията
18 май 201810:06
БАБХ: Българският хляб е качествен и без неразрешени добавки
17 май 201815:50
КЗП: Производителите не трябва да бъдат поставяни от веригите в неблагоприятно положение
15 май 201811:10
КЗП обясни как биха се решили проблемите на потребителите с монополисти
15 май 201809:17
КЗП: Потребителите не са длъжни да пазят търговските опаковки на битови уреди и техника, за да предa
14 май 201809:26
КЗП: Рисковете от неизгодна покупка намаляват, когато потребителят има право да избира
12 май 201812:32
Димитър Маргаритов: С 20% повече са жалбите срещу онлайн търговците
08 октомври 201811:44
КЗП: Потребителите в България знаят и ползват все по-активно своите права
08 септември 201809:59
Пазарът е (почти) чист от опасни надуваеми артикули
14 август 201812:31
Ливърпул разпердушини Тотнъм със суперфутбол и дръпна на върха в Премиър лийг преди Коледа
Реал Мадрид изпрати триумфалната година с много красиви попадения и задмина Барселона
Борнемут прекърши Ман Юнайтед на "Олд Трафорд", "червените дяволи" с пореден исторически провал
Ювентус най-после спря серията от равенства и се поздрави с юбилеен успех
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Победната серия на Челси приключи на негостоприемния "Гудисън Парк"
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Делян Пеевски, председател на ДПС: Имаме историческия шанс да променим България! Най-хубавото предстои!
22 декември 202419:04
Кирил Петков: Довиждане, г-н Пеевски!
22 декември 202420:45
Евтим Милошев: Надявам се да има редовен кабинет, за да мога да карам ски
22 декември 202420:13
Проф. Кантарджиев с препоръка: Избягвайте кихащите и кашлящи "герои"
22 декември 202417:14
Андрей Райчев: Шансовете за правителство са 50 на 50, дори 60 на 40
22 декември 202418:23
Юлияна Дончева: Политиката е мястото, където трябва да прекрачиш принципите си. Краят бе разочарование
22 декември 202419:56
Дерайлира пътнически влак за Габрово
22 декември 202420:58
За пореден ден. Няма следа от изчезналото дете със Синдром на Даун от с. Конаре
22 декември 202420:28
Хиляди се събраха в Белград на протест срещу Александър Вучич
22 декември 202421:14
2018.06.24 | 20:52