-
21 май 2018 10:54
- 1340
- 1
В шест от десет проверени сайта на доставчици на телекомуникационни услуги Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи различен тип неравноправни клуази, съобщи нейният председател Димитър Маргаритов пред TV+.
Поводът е информация на Европейската комисия за констатирани от националните контролни органи в страните-членки, Исландия, Норвегия и Лихтенщайн редица нарушения при прегледани 207 уебсайта на търговци в сектора в рамките на кампанията Sweep 2017. Темата е избрана с оглед обстоятелството, че според Индекса на Европейския съюз за развитие на пазарите на дребно в предходната година потребителите търпят най-много щети от търговци на далекосъобщителни услуги.
Консатираните при българските доставчици неравноправни клаузи се изразяват основно в ограничаване договорната автономия на потребителите, както и в предвиждането на възможност да им се спират услугите при задължения към същия оператор по други договори или дори към различен търговец, обясни Маргаритов.
Той припомни, че Комисията има произнасяния по подобни казуси, включително потвърдени със съдебни решения, и това го кара да смята, че преодоляването на новите случаи ще стъпи на този опит и нарушенията бързо ще бъдат изчистени. Към момента само един от операторите не се е съобразил с дадените от Комисията препоръки за отстраняване на несправедливите уговорки и срещу него предстои завеждане на колективен иск в съда за прогласяването им за нищожни, каза още председателят на КЗП. И допълни, че кампанията е двуфазна: от една страна, чрез скрининг на сайтовете се събира статистическа информация, но от друга – при установяване на нарушения институцията в съответната държава налага санкции.
„Резултатите от тазгодишната кампания показват, че темата е избрана много подходящо, защото се оказва, че в над 70% от случаите на общоевропейско ниво се установява симптоматичното нарушение липса на информация за алтернативното решаване на потребителски спор“, обобщи Маргаритов.
Той изрази предположение, че този пропуск може да се дължи на обстоятелството, че изискването е сравнително ново и някои оператори все още не са запознати с него. В същото време е важно потребителите да разполагат с тази информация, тъй като помирителното производство дава възможоност за бързо, безплатно и ефикасно уреждане на даден казус с помощта на националните правоприлагащи институции.
На въпрос как могат потребителите да се възползват от процедурата Маргаритов обясни, че е достатъчно да се подаде заявление в Комисията за защита на потребителите, а експертите насочват случая към съответната секторна помирителна комисия в зависимост от характера на проблема. След образуването на помирителното призводство се обменя информация между страните, като това може да стане неприсъствено, и на следващ етап Комисията предлага на страните проект на споразумение, което предстои те да приемат.
Други установени нарушения в рамките на кампанията са заблуждаваща информация за характеристиките на продуктите, както и липса на насоки към потребителите как да постъпят, ако решат да променят параметрите на сделката или да се откажат от нея, допълни Маргаритов. Той коментира още, че съгласно данните от проверката България стои сходно с другите участващи в нея страни.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Наблюдава се интересно преплитане при офлайн търговията
18 май 201810:06
БАБХ: Българският хляб е качествен и без неразрешени добавки
17 май 201815:50
КЗП: Производителите не трябва да бъдат поставяни от веригите в неблагоприятно положение
15 май 201811:10
КЗП обясни как биха се решили проблемите на потребителите с монополисти
15 май 201809:17
КЗП: Потребителите не са длъжни да пазят търговските опаковки на битови уреди и техника, за да предa
14 май 201809:26
КЗП: Рисковете от неизгодна покупка намаляват, когато потребителят има право да избира
12 май 201812:32
Димитър Маргаритов: С 20% повече са жалбите срещу онлайн търговците
08 октомври 201811:44
КЗП: Потребителите в България знаят и ползват все по-активно своите права
08 септември 201809:59
Пазарът е (почти) чист от опасни надуваеми артикули
14 август 201812:31
Арда 1:0 Ботев (Враца), Магьосника от Джос откри резултата
Ботев (Пловдив) няма право на грешка срещу Локомотив (София)
Везенков и Олимпиакос ще търсят реванш от големия си враг на европейската сцена
Ботев с изявление за Зингаревич, входира писмо до две институции
Ван Нистелрой все още не знае дали ще остане в Манчестър Юнайтед
"Sportal.bg - подкаст" с гост Живко Петков (гледайте целия епизод)
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Главчев за Народния театър: Юмруците нямат място в изкуството
08 ноември 202413:48
Атанас Илков за протеста пред Народния театър: Полицията се справи перфектно, щом няма пострадали
08 ноември 202411:56
Любомир Николов от СДВР: Справихме се прекрасно снощи, не допуснахме окървавяването на центъра на София
08 ноември 202413:33
Терзиев за сблъсъците пред Народния театър: Организаторите на протеста ще бъдат глобени
08 ноември 202411:18
Прокуратурата се самосезира за сблъсъците пред Народния театър
08 ноември 202411:09
Атаката срещу Народния театър
08 ноември 202411:28
Борисов: Или Йотова да се извини, или Радев да оттегли указа за свикване на новия парламент
08 ноември 202412:03
ИТН: Внасяме жалба за частично касиране на изборите, имаме доказателства
08 ноември 202410:55
Тийнейджърка се опита да избяга по въже от чаршафи и падна от втория етаж
08 ноември 202411:04
2018.06.24 | 20:52