-
21 май 2018 10:54
- 1333
- 1
В шест от десет проверени сайта на доставчици на телекомуникационни услуги Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи различен тип неравноправни клуази, съобщи нейният председател Димитър Маргаритов пред TV+.
Поводът е информация на Европейската комисия за констатирани от националните контролни органи в страните-членки, Исландия, Норвегия и Лихтенщайн редица нарушения при прегледани 207 уебсайта на търговци в сектора в рамките на кампанията Sweep 2017. Темата е избрана с оглед обстоятелството, че според Индекса на Европейския съюз за развитие на пазарите на дребно в предходната година потребителите търпят най-много щети от търговци на далекосъобщителни услуги.
Консатираните при българските доставчици неравноправни клаузи се изразяват основно в ограничаване договорната автономия на потребителите, както и в предвиждането на възможност да им се спират услугите при задължения към същия оператор по други договори или дори към различен търговец, обясни Маргаритов.
Той припомни, че Комисията има произнасяния по подобни казуси, включително потвърдени със съдебни решения, и това го кара да смята, че преодоляването на новите случаи ще стъпи на този опит и нарушенията бързо ще бъдат изчистени. Към момента само един от операторите не се е съобразил с дадените от Комисията препоръки за отстраняване на несправедливите уговорки и срещу него предстои завеждане на колективен иск в съда за прогласяването им за нищожни, каза още председателят на КЗП. И допълни, че кампанията е двуфазна: от една страна, чрез скрининг на сайтовете се събира статистическа информация, но от друга – при установяване на нарушения институцията в съответната държава налага санкции.
„Резултатите от тазгодишната кампания показват, че темата е избрана много подходящо, защото се оказва, че в над 70% от случаите на общоевропейско ниво се установява симптоматичното нарушение липса на информация за алтернативното решаване на потребителски спор“, обобщи Маргаритов.
Той изрази предположение, че този пропуск може да се дължи на обстоятелството, че изискването е сравнително ново и някои оператори все още не са запознати с него. В същото време е важно потребителите да разполагат с тази информация, тъй като помирителното производство дава възможоност за бързо, безплатно и ефикасно уреждане на даден казус с помощта на националните правоприлагащи институции.
На въпрос как могат потребителите да се възползват от процедурата Маргаритов обясни, че е достатъчно да се подаде заявление в Комисията за защита на потребителите, а експертите насочват случая към съответната секторна помирителна комисия в зависимост от характера на проблема. След образуването на помирителното призводство се обменя информация между страните, като това може да стане неприсъствено, и на следващ етап Комисията предлага на страните проект на споразумение, което предстои те да приемат.
Други установени нарушения в рамките на кампанията са заблуждаваща информация за характеристиките на продуктите, както и липса на насоки към потребителите как да постъпят, ако решат да променят параметрите на сделката или да се откажат от нея, допълни Маргаритов. Той коментира още, че съгласно данните от проверката България стои сходно с другите участващи в нея страни.
Последвайте канала на
Свързани новини
КЗП: Наблюдава се интересно преплитане при офлайн търговията
18 май 201810:06
БАБХ: Българският хляб е качествен и без неразрешени добавки
17 май 201815:50
КЗП: Производителите не трябва да бъдат поставяни от веригите в неблагоприятно положение
15 май 201811:10
КЗП обясни как биха се решили проблемите на потребителите с монополисти
15 май 201809:17
КЗП: Потребителите не са длъжни да пазят търговските опаковки на битови уреди и техника, за да предa
14 май 201809:26
КЗП: Рисковете от неизгодна покупка намаляват, когато потребителят има право да избира
12 май 201812:32
Димитър Маргаритов: С 20% повече са жалбите срещу онлайн търговците
08 октомври 201811:44
КЗП: Потребителите в България знаят и ползват все по-активно своите права
08 септември 201809:59
Пазарът е (почти) чист от опасни надуваеми артикули
14 август 201812:31
Ботев (Пд) ликува, ЦСКА - София - тъгува! "Канарчетата" на финал след нов бой над "червените"
Борусия взе преднина след гол на Фюлкруг, но интригата остава и за реванша
Данило Дончич почина на 54-годишна възраст
Алекс Николов пропуска всички двубои на България във VNL 2024
Белчев каза защо ЦСКА - София отпадна от Купата и заяви: Паднахме в капана
Напрежение на "Герена": фенове се заканват на Костов, прекратиха тренировката на Левски
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
МС официално отмени решението за създаването на частна детска болница
01 май 202421:51
Инвеститорът на МБАЛ "Мама и Аз": Отказваме се от създаването на педиатрично отделение и сменяме името на болницата
01 май 202419:00
Кирил Петков за "Корал": Не съм разпитван, не вярвам на ДАНС и на прокуратурата
01 май 202420:49
Ваня Григорова: Браво на Нинова за лявото обединение, но вече е късно за общи листи
01 май 202418:34
Напрежение сред социалистите в Пловдивско: Няма да работим на изборите, ако водач е Веска Ненчева
01 май 202420:16
Васил Велев, АИКБ: Ежегодно губим близо 50 000 души на пазара на труда
01 май 202417:58
Димитър Манолов: Статистически българинът живее по-добре
01 май 202420:59
Внимание! Жълт код за интензивни валежи
01 май 202418:16
Щастливите дни през месец май за всеки зодиакален знак
01 май 202417:00
2018.06.24 | 20:52