До 400 процента оскъпяване на „Гражданска отговорност” за нарушителите на пътя предвижда новият пакет „Бонус-Малус”, разработен от Комисията за финансов надзор. Собствениците на автомобили ще трябва да попълнят в полиците си кой има право да кара колата им. Максималното наказание е 4 пъти по-скъпа застраховка. Бонусите за изрядните според едната скала ще са до 23% и ще са нужни 5 години, за да се достигнат. При другата застраховката може да поевтинее с 25% след 7 години.
За превишаване на скорост между 20-30 километра в час например санкцията може да е 25% процента или 15%. При превишение до 50 километра в час – наказателните точки ще оскъпят Гражданската отговорност с 50 процента или 20%. Застраховката ще върви и със собственика, и с шофьора, но не и с колата. Предвидено е системата да започне да действа от 2021 г.
Според експерти по пътна безопасност пред БТВ новият вариант, предложен от КФН е по-мек и по-приемлив. Според Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадали при катастрофи трябва да се започне с по-малко на брой санкции. По думите му не трябва да се включват такива като неправилна маневра и неправилно изпреварване.
Председателя на СБО Емил Панчев е на мнение, че предложената система е стъпка в правилната посока, за да бъдат дисциплинирани шофьорите в България. Има хора, които нищо няма да ги спре, но ще има полза, уточни Панчев.
И Надежда Минкова от Института за пътна безопасност смята, че предложената система „Бонус-Малус” има потенциал да коригира поведението на водачите.