Страховете относно потенциалната злоупотреба с инструменти за генеративен изкуствен интелект (AI) като ChatGPT стават все по-силни. Много бизнеси по света вече обмислят да забранят употребата на подобни средства сред своите служители.
26% от бизнес-организациите са забранили или обмислят забрана на използването на ChatGPT сред служителите си при работата от типа BYOD („носи си свое собствено устройство на работното място“). Това сочат данни от наскоро проведено проучване на BlackBerry, осъществено през юни и юли от OnePoll. В него е поискано мнението на 2 000 ИТ ръководители в организации в САЩ и Канада, Германия, Франция, Холандия и Обединеното кралство, както и Австралия и Япония.
23% от фирмите са забранили или обмислят забрана на ChatGPT само на устройства, които са притежание на бизнеса, според същото изследване. Освен това 17% са забранили или обмислят забрана ChatGPT и на двата вида устройства – и притежаваните от фирмата, и тези на самите служители.
Около 34% от организациите не са забранили генеративния AI и засега нямат планове да го направят. В приблизително 70% от случаите забраните са предизвикани от опасенията на ИТ отдела. Те произхождат от главния ИТ директор, главния отговорник по сигурността или главния технически директор. В 39% от организациите решението е потвърдено от главния изпълнителен директор, а в 36% от случаите – от правните екипи или екипите за регулаторно съответствие.
Потенциален риск за сигурността
Основен фактор за въвеждането на подобни забрани е потенциалният риск за сигурността на данните и поверителността, породен от генеративния AI. Много от фирмите прилагат ограничението и заради потенциалния риск за своята корпоративна репутация, пише technews.bg.
Почти половината (48%) посочват, че се притесняват предвид досегашния си горчив опит с киберинцидент или пробив в данните. Значителна част от запитаните, двама от всеки петима, посочва като фактор липсата на държавен надзор или регулиране на изкуствения разум.
Пропуснати ползи
Може би доста организации са твърде прибързани в решенията си за блокиране на генеративния AI, каза главният технически директор на BlackBerry Шишир Сингх. „Забраната на генеративни AI приложения на работното място може да означава, че биват пропуснати множество потенциални ползи за бизнеса“. Сингх призова вземащите решения да възприемат по-динамичен – макар и все пак предпазлив – подход към зараждащата се технология.
„Ние в BlackBerry създаваме иновации с помощта на генеративен AI от корпоративен клас, като поддържаме постоянен фокус върху високата добавена стойност и сме внимателни с незащитените потребителски генеративни AI инструменти“, казва Сингх.
Според него, с развитието на платформите и влизането в сила на редица регулации може да се въведе гъвкавост в организационните политики, която да позволи безопасното прилагане на генеративни AI в бизнеса. „Ключът ще бъде във внедряването на правилните инструменти за видимост, наблюдение и управление на приложенията, използвани на работното място“, допълва Сингх.
Контролирано използване
Разбира се, организациите, анкетирани в проучването, не са толкова не-гъвкави, колкото предполагат данните на пръв поглед. Въпреки ясната склонност към налагане на директни забрани за генеративните AI приложения сред обикновените служители, мнозинството от отговорните шефове казват, че ясно виждат възможността за известно контролирано използване на технологията на работното място.
Най-значимите потенциални ползи, очаквани от организациите, са подобрената ефективност, иновациите и повишената креативност, всички посочени като предимства. По-малък брой казват, че генеративният AI може да им помогне да намалят разходите, да подобрят маркетинга, да привлекат по-млади таланти и да се защитят от кибератаки.