Сградите на бъдещето

Можете ли подробно да опишете всяка сграда, ставала част от живота ви? Спомняте ли си основните строителни материали, точните им форми, архитектурен стил?

Ако отговорите утвърдително, то по всяка вероятност вашата професионална дейност е пряко свързана с проектиране и/или строителство. Защото това, с което масовият потребител асоциира домовете, в които е живял, офисите, където е работил или туристическите обекти, които е посещавал, са спомени, емоции, усещания. Психологическият момент е добре познат и умело се използва в архитектурата. Той е и една от причините сградите на бъдещето да бъдат проектирани от… нас. Част от останалите ще споделим в следващите редове. А за да реализирате своите проекти професионално, направете безплатна заявка към специалист.

Архитектурата през годините

В своя реч практикуващият архитект Марк Къшнър предлага интригуваща виртуална разходка, по време на която представя как се променя архитектурата през годините. Разказва какво е типично за един или друг времеви отрязък, на какви символи и обществени нагласи се разчита.

Вижте още: Разликата между модерна и съвременна архитектура

Античността. Началото на колоните

Древна Гърция и добре познатите ни колони-един от най-експлоатираните архитектурни символи. Говори за стабилност, надеждност, солидност. Същият, под различни форми, ще бъде използван често в различни бъдещи етапи. Съвсем очаквано, като се има предвид колко много разчитат архитектите на отключването на определени емоции и асоциации при проектирането на сградите.

70-те години. Всичко е бетон!

През 70-те години всичко е бетон и така… 20 години. Сиви сгради, с малки прозорчета. Всичко необходимо за убиване на креативността и събуждане на потиснатостта е налице. Дали ако знаеха какви реакции предизвикват тези техни творения, архитектите по-рано щяха да преустановят масовото им производство? Да се надяваме, че е било така.

80-те години. Животът е цветен и прекрасен!

Толкова много цвят, оптимизъм и жизнерадост има в това любимо за мнозина десетилетие, че всякакви нелепости, свързани с присъщата тогава архитектура, му се прощават. Дори и Мики Маус изглежда, че приема със снизхождение леко смущаващите фигури, накацали по сградата на Уолт Дисни.

90-те години. Малка революция в архитектурата


Музеят Гугенхайм в Билбао, Испания

През 90-те години и, по-точно, 1997 г., се случва сградата, която виждате горе на снимката. Това е музеят Гугенхайм в Билбао, Испания. Появата му предизвиква масово възхищение и позитивни оценки едновременно сред архитектурните среди, критиците и редовите потребители. Явно преобладаващо е било мнението, че е назрял моментът за нещо категорично излизащо извън рамките на до болка познатото в архитектурата. Дизайнът се харесва до степен такава, че сгради, подобни на тази, да се появят скоро на немалко места в САЩ и Европа.

Вижте още: 5-те водещи тенденции за дома за 2015 г.

2004 г. Две библиотеки на два различни полюса

Успява ли, въпреки огромния си успех, музеят Гугенхайм изцяло да наложи нов архитектурен почерк? Да, в известна степен, без обаче да зачеркне познатите и все още търсени символи от миналото. В една и съща година, 2004, в Щатите се появяват две сгради на обществени библиотеки. Времето и местонахождението на реализирането им, обаче, са единствените прилики между тях.

Отляво виждате сградата на Обществената библиотека в Ливингстън, отворила врати през 2004 г. Отдясно - Обществената библиотека в Сиатъл, реализирана през същата година. А сега, открийте десетте разлики!
Вереният отговор на въпроса коя постройка е по-адекватна за времето си зависи от това на кого го задавате. Традиционалистите, тези, които се тревожат, че мишката може да изяде книжката, ще заложат на библиотеката отляво. Привържениците на технологичния прогрес без колебание ще ви посочат дясната част на снимката. И когато стремежът на архитектите е да задоволят желанията и на двете страни, се получават подобни фрапиращи разлики. Това е и причината все по-често да се наблюдава как различни архитектурни стилове могат да съжителстват не само в една държава, но и на една улица.

Ролята на медиите в архитектурата

С течение на времето думата на крайния потребител за това какво е мнението му за сградите около него, все по-ясно се чува. Причината е в по-бързата обратна връзка, голяма заслуга за която имат медиите и по-конкретно:

• Телевизията. Провеждани и излъчвани в телевизионната програма анкети могат да дадат ориентир за обществените нагласи;

• Рекламата. Достатъчно е някоя сграда да се превърне в главен герой в телевизионен рекламен клип, интернет или печатно каре, за да се заговори масово за нея.

• Транспортът. Донякъде и той е медия, тъй като също свързва хората. А темповете, с които се развива, дават възможност все по-лесно физически да се достига до сградите.

Социалните мрежи и архитектурата

Безспорен лидер в областта на медиите са социалните мрежи. И докато преди тях познатите електронни и печатни медии можеха да манипулират и не винаги точно да отразяват мнението на потребителите по даден въпрос, в така наречените “социалки” това е трудно постижимо. Защото там репортерите сме ние. Няма нужда да чакаме някой да ни пита какво мислим за паметника пред НДК, например, сами ще споделим мнението си и немалка част от приятелите ни ще харесат това.

Фотореалистична визуализация

Нещо повече, развитието на технологиите позволява проектите да бъдат коментирани, още преди да е стартирал строежът по тях. Фирмата на архитекта Марк Къшнър е била наета да строи на мястото на изгоряла сграда във ваканционен комплекс в щата Ню Йорк. Това, което искат да предложат, е наистина ново, нямащо нищо общо с нагласите на жителите на това място до онзи момент.

Изработват фотореалистична визуализация, така че да се придобие ясна представа как точно ще изглежда сградата на мястото, предвидено за нея, и я качват в социалните мрежи. Оттам нататък всичко е в ръцете на потребителите - харесват, коментират, споделят. Могат пряко да влияят върху финалния изглед на проекта и го правят. На практика, участват в проектирането, макар и само виртуално. Този пример е част от бъдещето в архитектурата и ясен показател защо сградите на бъдещето ще бъдат проектирани от… нас.

А каква е вашата сграда на бъдещето? Готови ли сте да размените идеи с доказани професионалисти? Заявете безплатно проект в MaistorPlus и осъществете плановете си ефективно и качествено. Разгледайте препоръки на изпълнителите, изпратили ви оферти, и наемете на работа този, който покрива максимално изискванията ви.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Събития

още

Анкета

Бихте ли нощували в хотел-капсула?

Бихте ли нощували в хотел-капсула?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.