Художникът Антони Райжеков: Съвременният човек повече взема, отколкото създава

  • 30 август 2022 15:58

  • 1762
  • 0
Художникът Антони Райжеков: Съвременният човек повече взема, отколкото създава
© YouTube
Слушай новината Слушай новината

Българският артист Антони Райжеков, който работи в Австрия, показва премиерно във Варна своята нова звукова инсталация „До последна капка“. В пространството „РеБонкърс“, при оскъдно осветление, от тавана висят на вериги четири музикални инструмента – тромпет, цигулка и две пиана. През тях протича вода, подавана от системи или от публиката, която капе в метални кофи. Чрез сензори и специална техника вибрациите „задвижват“ с различно темпо предварително записани звукови откъси, изсвирени от музикантите Биляна Вучкова (цигулка), Росен Захариев (флюгелхорн) и Матиас Лебуше (пиано) и така се ражда една страдаща симфония за изстисканите ресурси на нашето време.  

Проектът е започнат още през 2016 г. в Германия, но се показва за първи път във Варна, разказва Райжеков пред БТА.

Художници от България и РС Македония представят съвместна изложба в Ловеч

Художникът е работил активно по него в последните няколко месеца и е сглобил инсталацията си за десет дни в „РеБонкърс“, където уникалната атмосфера на бившия барутен погреб с каменни стени и специфичната акустика добавя много към преживяването и навежда посетителите на мислите, които авторът цели.

„Основната тема на творбата „До последна капка“ е човешката алчност“, споделя той, „този феномен, в който ние разрушаваме средата, в която живеем, изстисквайки всички възможни ресурси“. Според художника сега „повече се граби и се взема, отколкото се създава“ и това води до силен дисбаланс в икономиката, обществото и политическия ни живот, които са на системи, сред катаклизъм. Затова и неговите стари и измъчени музикални инструменти са сложени на системи, които капят, изцеждайки последните им звуци.

Райжеков се надява да покаже новата си инсталация и на други места в страната и чужбина, сподели той за БТА. Роденият през 1980 г. творец е завършил актьорско майсторство и режисура в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“, след което изучава джаз пиано и импровизация в продължение на четири години във Виенската Консерватория. Съосновател е на Виенския лейбъл за нови медии „This.Play”, реализирал международни проекти в Китай, Германия, Швейцария, Австрия. Занимава се повече от 15 години със звуково изкуство и по-точно създаване на звук от сигнали. Носител е на награди в областта на аудио-визуалните изкуства. 

Антони Райжеков гостува във Варна по покана на Ралица Герасимова от „РеБонкърс“, разказа тя и припомни, че в последните години негови творби са показани у нас и в чужбина и в тях звучат композиции от бактерии, новинарски емисии, политическо лицемерие. Тя смята, че в новата си звукова инсталация, художникът се проявява повече като инженер, заради програмирането на техническите устройства, и като философ, който говори чрез езика на изкуството. „Умението му да режисира преживяването на публиката и комплексният изказ му позволяват да стигне до дълбочини в посланието“, казва тя.

„Много помага това, че работите му се възприемат сетивно, а не с четене. Допълнително влияе на зрителя обстановката на пространството. В изложбата публиката долива системите, което ги кара да свирят, но въпросът е какво ще стане, когато няма да има кой да зарежда системата“, пита реторично Герасимова. 

Тя разкри, че в момента се провежда поредната резидентна програма, която организират от „РеБонкърс“ съвместно с Регионалния исторически музей във Варна. В нея участват десет артисти от цял свят, които творят в различни аспекти на съвременното изкуство, а след като завършат работите си, след около месец, те ще бъдат показани в специална изложба в бившия барутен погреб. 

Изложбата на Антони Райжеков ще остане във Варна до 25 септември. 

Последвайте канала на

Мая Йорданова
1762 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини