До 5000 лв. глоба за телекомите, ако не информират за промени в общите условия

  • 23 август 2024 07:57

  • 2023
  • 2
До 5000 лв. глоба за телекомите, ако не информират за промени в общите условия
© Pixabay

Сключваните между потребителите и телекомите договори не са индивидуални, както операторите ги наричат, а предварително изготвени, типови договори. Тяхното съдържание потребителят не може нито да изменя, нито да предоговаря. Договорите с общи условия, обаче, трябва да бъдат проверявани за неравноправни клаузи, а обстоятелствата при подписването им – изследвани за нелоялни практики.

Това напомнят от „Ние, потребителите“ във връзка с информацията за провела се среща между Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Алиансa на технологичната индустрия (АТИ).  

КЗП с мерки за подобряване на диалога между мобилните оператори и потребителите

От потребителската платформа изтъкват още, че при изменение на общите условия операторите са длъжни да информират клиентите си в 7-дневен срок, в който всеки потребител има законово право да приеме или откаже направените промени, без да дължи обезщетения и неустойки. При неизпълнение на това задължение, на компанията следва да се наложи имуществена санкция, в размер от 1000 до 5000 лв. Санкциите за нелоялни практики пък могат да достигнат до 70 000 лв., съпътствани с мярката забрана за прилагането на конкретната практика в бъдеще.

„Ние, потребителите“ приветстват  усилията на КЗП за посредничество между потребители и търговци, но за да са надеждно и ефективно защитени икономическите интереси на клиентите, Комисията трябва да осъзнае функциите си преди всичко на държавен контролен орган, който разполага с богат законов инструментариум и правомощия да установява и санкционира нарушенията на потребителското законодателство. Сред тях е и методът „таен клиент“, чрез който могат да се доказват нелоялни практики, за които потребители съобщават в свои жалби.

Използваме случая да напомним, че въпросът за индексацията на цените по действащи договори остава нерешен по справедлив за потребителите начин и както всяка година, така и в следващия период, ще доведе до ескалиране на напрежението между абонати и телекоми.

Последвайте канала на

Десислава Станева
2023 2

Свързани новини

Коментари 2

Добави коментар

2024.08.23 | 08:47

1
ахахаха, това на договор или за всички договори?

2024.08.23 | 08:51

2
Когато изтекоха данните на НАП, фирмата оператор дължеше по ГДПР обезщетение на пострадалите, индивидуални обезщетения на всеки пострадал клиент, вместо това те наложиха еднократна глоба на НАП. Пълен смях.

Добави коментар

Водещи новини