-
25 юли 2024 11:53
- 189
- 2
Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това каза по БНТ основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова, като уточни, че не става дума за масови практики.
„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.
От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.
Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.
Близо 75% от включилите се в анкета на БНТ споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.
В студиото на „Денят започва“ Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.
Последвайте канала на
Свързани новини
ЦСКА - София с първа шампионатна победа при Стипич, голям "червен" талант с дебютен гол
Драматична победа за сестри Стоеви на старта в Париж
Втора лига на живо: Спартак (Плевен), Дунав и Струмска слава водят, Миньор изравни срещу Етър
Успешно начало за Кристиан Василев в сериите в Париж 2024
Ето как се представиха българските спортисти в Париж днес
Париж 2024 на живо: Радослав Росенов започна с победа на ринга
Коментари 2
Добави2024.07.25 | 14:41
Добави коментар
Водещи новини
Румен Ненков: Настоящият състав на ВСС може и трябва да стартира процедура за избора на нов главен прокурор
27 юли 202418:48
Председателят на Асоциацията на прокурорите: Решението на КС е победа за нормалността
27 юли 202417:08
Петър Москов: Прокуратурата трябва да бъде част от изпълнителната власт
27 юли 202418:01
Симов, БСП: Левицата е противоотровата на сглобките и мазните отпечатъци по Конституцията
27 юли 202418:18
Румен Христов: Вървим към избори, ГЕРБ-СДС няма да подкрепи третия мандат
27 юли 202418:38
Експертът по боеприпаси Найден Илиев: Статично електричество е предизвикало взривовете край Елин Пелин
27 юли 202418:09
Военни ще извозят невзривената пиротехника от склада в Елин Пелин на безопасно място
27 юли 202419:07
Взривовете в складове край Елин Пелин- вижте всичко важно
27 юли 202419:00
Продължават ли взривовете до Елин Пелин?
27 юли 202419:22
2024.07.25 | 15:55